Dobrý den, setkali jsme se s velkým problémem. Bratr (19), nyní v maturitním ročníku, odešel (odjel) z domova. Situace je složitá. Prošel si mnohým (rozvod rodičů před 3lety, před půl rokem smrtí přítelkyně po roce vztahu, poté narození tátova potomka, kterého má s novou přítelkyní) Jelikož máma se z rozvodu dostala způsobem, kdy se vrátila do puberty, nyní si nahrazuje sexuální stránku s milenci a my jsme již přebyteční, přestěhovali jsme se s bratrem k tátovi (cca 15km - vesnička). 3.ročník bratrova studia byl nátlakově dokončen za tátovi a mé pomoci (skrz smrt přítelkyně), celé prázdniny jsem mu obětovala a ztratila práci. Táta mu dává všechno, dost peněz, auto, soukromý pokoj se soc.zařízením. Ale nastal problém. Bratr začal brát pervitin, teď ho dokonce táta nachytal u automatů (proběhla scénka, kdy bratr pod vlivem alkoholu nasedl do auta a už se neukázal) a škola ho nezajímá. Máme informace, že přespává v hotelovém domě, v autě nebo kamarádů, ve městě. Dokonce jsme ho potkali, když jel proti nám a bez reakce. Nic si neuvědomuje a reaguje výbušně na jakoukoli výtku. Mezi mnou a jím je velice silné pouto, ale mám zákaz mu pomáhat. Trápí mě to a nevíme co dělat! Prosím zkuste napsat svůj názor na situaci, děkuji N.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je jistě nepříjemné, že bratr má problémy, ale v tuto chvíli si myslím, že je namístě ho přestat podporovat v nadstandardním životním stylu. Z toho, co píšete, vyplývá, že bratr vzhledem k tomu, že studuje, nemá žádný příjem. Dříve či později bude pravděpodobně nucen řešit svou situaci – kdy nebude mít kde bydlet, co jíst, za co si kupovat benzín – když neprodá auto, pravděpodobně vzhledem k zálibě v automatech bude mít zanedlouho nemalé dluhy. Pak bude velmi důležité, abyste mu společně s tátou pomoc nabídli, ale pouze za podmínky, že bude dodržovat jistá pravidla – např. bude řádně studovat nebo bude chodit do zaměstnání a bude léčbou řešit svůj problém s drogami, případně s alkoholem či s automaty. Pokud nebude chtít na takovou nabídku přistoupit, měli byste ho nechat fungovat samostatně, bez Vaší podpory a pomoci, protože každá pomoc – ať již materiální nebo např. ve formě řešení jeho problémů, které mu vznikly v důsledku nezodpovědného života, by pouze oddalovala motivaci Vašeho bratra ke změně. V této situaci je i velmi důležitý Váš jednotný postup s tátou – pokud bude jeden z Vás zvolený postup sabotovat (např. tím, že bratrovi poskytne bydlení či peníze či takovou péči, že ztratí zaměstnání i přesto, že z jeho strany nedojde k žádoucímu chování), pozitivní změny se u bratra pravděpodobně stěží dočkáte. Pokuste se bratra přesvědčit k návštěvě odborného zařízení, které se zabývá závislostmi – to že bratrovi kdysi psycholog, byť na krátkou dobu pomohl, je příslibem toho, že by se to v rámci dlouhodobější péče mohlo opět podařit. Když ho nepřesvědčíte, navštivte toto zařízení Vy sama anebo nejlépe společně s tátou a poraďte se zde o tom, jaké možnosti řešení máte na výběr a jak k bratrovi přistupovat, abyste ho motivovali svůj život změnit. Kontakty na tato zařízení (poradny pro rodiče nebo kontaktní centra) naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište a já se Vám pokusím vhodné kontakty vyhledat. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky. P.S.: Nastavte si hranice a limity své pomoci – to, že si s bratrem dáte pervitin nebo kvůli němu přijdete o práci, mu nepomůže a Vás to naopak velmi ohrozí.