Co s mladistvým dealere a dalšími
Ema
Dobrý den, jsem ředitelka dětského domova a v zařízení mám 16-ti letého chlapce, který distribuuje marihuanu, je na ní závislý nejen on, ale i další dva chlapci z DD (žáci základní školy). Policie je při řešení laxní, dětská psychiatrická léčebna problém bagatelizuje, rodiče nesouhlasí s umístěním dětí do léčebny - naopak je negativně ovlivňují. Jejich stav není dobrý - problémy s koncentrací, řečí, agresivita, začínají problémy ve škole apod. Bojím se, že se návyk rozšíří mezi další. Prosím poraďte, na koho se obrátit, aby mi pomohl situaci řešit. Spolupracuji také s psycholožkou a psychiatry - ambulantní služby s dlouhými čekacími lhůtami nic neřeší. Děkuji za odpoveď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, vyzkoušela jste již opravdu řadu možností, ale napadá mě, že byste se ještě mohla zkontaktovat se zařízením, které se zabývá přímo drogovou problematikou. V každém větším městě funguje např. kontaktní centrum, které nabízí možnost ambulantní péče pro lidi, kteří užívají návykové látky. Pokud vím, tak zde nebývá žádný problém s dlouhými čekacími lhůtami. Kontakty na tato zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz nebo napište, v jakém městě či obci se dětský domov nachází a já se pokusím Vám nejbližší zařízení vyhledat. Pravděpodobně na Vaší škole probíhá systematická primární prevence, ale pokud by tomu tak nebylo, můžete oslovit organizaci zabývající se primární prevencí – a domluvit se s nimi na tom, že bude ve škole provádět pravidelně (většinou je to dvakrát ročně) programy, zaměřující se na prevenci sociálně patologických jevů (včetně prevence zneužívání návykových látek). Asi by bylo možné se domluvit na speciálním programu pro třídu, která je užíváním návykových látek více ohrožená. Promluvte si s chlapcem, který obchoduje s marihuanou o tom, jaké následky by jeho chování mohlo mít (trestní stíhání, umístění ve výchovném ústavu…). Co se týká represivních opatření (pokud nepomůžou mírnější varianty řešení) – Vaší situaci jsem také konzultovala s pracovnicí orgánu sociálně právní ochrany dětí – podle ní se můžete s žádostí o pomoc obrátit na toho, kdo navrhoval umístění chlapce do dětského domova, případně můžete oslovit diagnostický ústav, kde provedou novou diagnostiku a doporučí další postup. Pokud chlapec nebude reagovat na Vaše varování ohledně obchodování, opět kontaktujte policii. Přeji Vám, aby se nakonec podařilo najít uspokojivé řešení. Mějte se hezky. Blanka Kačírková.