Pervitin
Petraska
Dobrý den,moc prosím o radu.Můj 22letý syn je závislý na pervitinu.Je to docela čerstvé,já si myslím,že asi tak 2měsíce.Syn byl vždy naprosto bezproblémový,zásadový,potrpěl si na své pověsti,na své osobě,pubertu snad ani neměl,nikdy jsem neřešila nějaký jeho průser,byl rozumově hodně vyspělý,já vůbec nechápu,jak se to mohlo stát.Mám ještě jednoho syna,26let,od mala problémový,později alkohol,drogy,krádeže,jeden průser za druhým,zaplatila jsem za něj desítky tisíc dluhů,ukradl mi ,co mohl a teď mě zase okradl mladší syn. U staršího loni lékaři zjistili,že je schyzofrenní,takže má plný inval. důchod. Jedním slovem, už nemůžu! Manžel do mě stále reje,že se mám na ně vykašlat,že je nebude živit a platit za ně dluhy(není to jejich otec),vyčítá mi,že je pořád zachraňuju a oni mě jen využívají a nejhorší na tom je,že má pravdu.Naše manželství je v krachu,kvůli mým synům,můj život je v krachu,kvůli mým synům,jsem vyčerpaná,zhnusená životem,nezaměstnaná,takže zcela finančně závislá na manželovi,který byl na mě vždycky moc hodný a pořád je,ale už odmítá moje syny.Co mám dělat? Mám hledat mladšího syna a zase zachraňovat,pokud ovšem bude chtít,starší mě taky nikdy neposlechl a přišel vždy,až bylo nejhůř,jinak mi dával jasně najevo,že na mě kašle.Jaké mám možnosti mladšímu synovi pomoct? Nevím ani kde ho hledat. Nebo ho mám nechat tak a už se nestarat,jak mi úplně všichni radí. Jenže co když je ještě možná záchrana,není to dlouhodobé a za půl roku z kluka bude troska. Prosím,co by jste mi radili? Mě už se snad ani nechce žít. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, nedivím se, že jste vyčerpaná a nemáte sílu na to, aby se opakovaly opět ty samé problémy jako s prvním synem. Dobře jste odhadla, že pokud syn nebude chtít od Vás zachránit, nic nezmůžete a tím, že ho opět zachráníte až mu bude nejhůř, mu pouze umožníte, aby, až se dá do pořádku, mohl pokračovat ve svém nezodpovědném životě. Syna nehledejte a až se vrátí, nabídněte mu svou pomoc a podporu pouze za předpokladu, že bude ochotný dodržovat pravidla, na kterých se nejlépe společně (i s manželem) domluvíte. Mezi tato pravidla patří např. to, že syn bude pracovat a bude Vám přispívat na domácnost, bude se podílet plněním svých povinností na chodu domácnosti, bude se vůči Vám chovat slušně, nebude krást a samozřejmě nebude užívat drogy, případně se bude léčit. Pokud tato pravidla respektovat a dodržovat nebude, měl by se o sebe začít sám starat bez Vaší pomoci a podpory. Neřešte za syna problémy, které mu vzniknou v důsledku jeho chování a užívání pervitinu, neplaťte za něj dluhy, čím dříve na syna dolehnou problémy, tím dříve bude tlačen k tomu, aby se svou situací začal něco dělat. Začněte se starat více o sebe, o manžela a o manželství, nedopusťte, aby „zkrachovalo“ a nedopusťte aby zkrachoval Váš život, je stejně plnohodnotný, jako život Vašich synů. Nehledě na to, že vyčerpaná matka jen stěží může pomoci synům , až to budou skutečně potřebovat. Myslím si ale, že by bylo nejlépe, pokud se pokusíte o řešení Vaší situace za pomoci odborníka v zařízení, které se zabývá závislostmi. Kromě toho, že si zde o svém problému budete moci promluvit a poradit se o tom, jak k synovi přistupovat, se Vám dostane psychické podpory, kterou nyní velmi potřebujete. Pokud jste z Prahy, zkontaktujte Poradnu pro rodiče (a další blízké osoby uživatelů drog) Sananim, která sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Přijít sem můžete bez doporučení, ale je třeba se předem objednat na telefonu: 739 268 527 (pondělí až pátek 9.00 – 19.00). Pokud z Prahy nejste, můžete si kontakty na podobná zařízení (nebo např. kontaktní centrum) vyhledat na internetové adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty ve Vašem regionu vyhledám. Služby v těchto zařízeních jsou bezplatné, nezávazné a mohou být i anonymní. Pokud budete potřebovat, opět napište. Přeji Vám hodně síly.