prosba o radu - alkohol ve 13 letech
Dobrý den ráda bych poprosila o radu.Můj přítel (vdovec) má dceru 13 let ,která se velmi dobře učí co se týče zajištění má vše ,tudíž nedá se říct že stráda. Asi před měsícem , jsme zjistili , že si holky v jejích letech kamarádky ze třídy domluvili pařbu s alkoholem . Rodičům řekli že jdou k sobě navzájem spát ,jelikož chodíli spát k sobě dlouho , nikdo z rodičů si to neověřoval.Až v pozdních hodinách jsme zjistili , co se děje. našli jsme děti opilé v dost hrozném stavu.Trest byl ven chodit pouze do 17 hodin.Bez internetu měsíc. Včera jsme zjistili , že ta samá parta děvčat pila minulý týden. Prosím o radu jak toto řešit.Myslím ,že trest nechodit vůbec ven je nesmysl .Hlídáme jak se dá ,ale i přesto se to znovu stalo.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, snad jsem to správně pochopila, když si myslím, že obě akce s pitím alkoholu se týkaly i dcery Vašeho přítele. Takto nelze poznat, zda dcera přítele pouze experimentovala a zkoušela „zakázané ovoce“(nebo chce s kamarádkami držet krok a neztratit postavení v partě) či zda se jedná o začátek závažnějšího chování. V každém případě bude na místě přítelova (nebo Vaše společná - nepoznala jsem, zda žijete společně, obracím se tedy pouze na Vašeho přítele) obezřetnost. Prvním krokem by mělo být to, že si s dcerou Váš přítel promluví a dá jí jasně najevo, že s pitím alkoholu, zvláště v jejím věku, zásadně nesouhlasí. Mohl by si s ní promluvit o důvodech, které jí k pití alkoholu vedou. Může s ní probrat i možná rizika, které s pitím alkoholu v takto mladém věku souvisí (může se na to připravit tím, že si pročte informace na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol). Měl by jí upozornit na to, že pokud tato její zábava přeroste únosnou mez a vyskytnou se v souvislosti s tím problémy – třeba ve škole, může jí hrozit i dohled „sociálky“ (konkrétně orgánu sociálně právní ochrany dětí). Dalším opatřením by mohlo být to, že přítel bude dlouhodobě eliminovat všechny možnosti, kdy by se toto chování mohlo opakovat. Takže např. dlouhodobý zákaz přespávání u kamarádek, důsledná kontrola toho, jak svůj čas dcera tráví, s kým ho tráví, kde ho tráví. Za pití alkoholu stanovit takové sankce, které budou pro dceru velmi nepříjemné. Napadá mě i možnost zkontaktovat rodiče zmíněných kamarádek a domluvit se s nimi na společném postupu, který by pití alkoholu dívkám co nejvíce znemožňoval. Také se přítel může pokusit zjistit, kde dívky k alkoholu přišly, protože prodávat či dávat alkohol mladistvým je přestupkem a pokud se toto děje soustavně nebo ve větší míře, tak je to dokonce trestný čin. Pokud by se problémové chování dcery i přes Vaše opatření opakovalo, neváhala bych společně vyhledat odbornou psychologickou pomoc. Přeji Vašemu příteli i Vám hodně trpělivosti. Mějte se hezky.