jerii
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu ohledně mého kamaráda. Je mu 21 let a už přes dva roky je závislý na pervitinu a před nedávnem se rozhodl s tím skoncovat. Protože ale nechce jít do léčebny, pokouší se s tím přestat sám. Drogu si nevzal už asi 7 týdnů, ale je to pořád těžší, začal mít velké abstinenční příznaky, jako je vysoká teplota a zvracení. Chtěla bych vás moc poprosit o radu, jak dál postupovat, jestli existuje něco, co by mu to odvykání usnadnilo a jak dlouho v průměru trvá, než závislost zmizí. Nebo jestli jde vůbec po tak dlouhé době, aby sám bez pomoci přestal? předem Vám moc děkuju za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, je fajn, že chcete kamarádovi pomoci a že se ptáte. Pokud kamarád užíval pervitin a sedm týdnů abstinuje, zcela jistě se u něj nejedná o abstinenční příznaky. Fyzické abstinenční příznaky se jednak projevují krátce po vysazení (druhý den) a trvají týden, dva, s tím, že ve druhém týdnu postupně slábnou. Navíc na pervitinu nevzniká fyzická závislost, ale "pouze" psychická, takže jeho vysazení provází spíše spavost, nadměrná konzumace jídla, únava, případně depresivní nálada a podrážděnost - organismus tím reaguje na vyčerpání, které užívání stimulantů přináší. Horečky a zvracení, které u kamaráda popisujete, bych tedy považovala za příznaky nějaké nemoci a měl by s nimi vyrazit k lékaři. (V případě, že užíval injekčně, by bylo rozumné vyloučit i případnou hepatitidu). Pokud váš kamarád nechce na pobytovou léčbu, myslím, že by měl být v kontaktu s odborníkem na léčbu závislosti alespoň ambulantně. Je možné, že by to zvládl i sám, ale s odbornou pomocí jsou šance na dlouhodobé udržení abstinence mnohem vyšší. Léčba závislosti a udržení abstinence bývá běh na dlouhou trať a vyžaduje, aby si člověk spoustu věcí "přenastavil" a naučil se reagovat na životní situace jinak, než užitím drogy, a to nebývá úplně snadné. Nicméně povedlo se to řadě závislých a velkou šanci má samozřejmě i váš kamarád. Zkuste s ním tedy promluvit ohledně toho ambulantního kontaktu a kdyby měl zájem, ať napíše sem na poradnu a my mu zkusíme nějaké zařízení doporučit.