jak mu pomoci?
eva
Dobrý den, můj bratr (30 let) je závislý na pervitinu, pokud vím, neužívá ho nitrožilně. Měl to do nějaké doby pod kontrolou, což se zvrtlo a užívá pervitin téměř denně. Prosím Vás, jak mu mohu pomoci, když odmítá léčbu.? Nechce si to přiznat. Naši nic nevědí, máma by se zhroutila, ale i přesto váhám, jestli by bylo lepší jim to říct. Nutno dodat, je s ním těžká komunikace, s nikým z rodiny moc nemluví. Existuje možnost ho dát na léčení i proti jeho vůli? Moc děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, možnosti nedobrovolné léčby jsou jasně dané zákonem. Nedobrovolná hospitalizace je možná pouze v případě, kdy dotyčný bezprostředně ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo své okolí. Tato hospitalizace trvá pouze po takovou dobu, jakou trvá tento akutní stav, což bývá většinou pár dnů, nejedná se tedy o léčbu závislosti. O dalším nedobrovolném prodloužení pobytu musí rozhodnout soud na základě odborných znaleckých posudků lékařů. Samotná závislost, bez další závažné diagnózy, však nebývá důvodem k rozhodnutí o nedobrovolné hospitalizaci. Dále může být nedobrovolná léčba nařízena soudem v rámci trestního řízení jako tzv. ochranné opatření. V tomto případě se musí dotyčný (zpravidla opakovaně) v souvislosti se svou závislostí dopouštět trestné činnosti a soud na to v rozsudku o trestu pamatuje i nařízením ochranné léčby. Zdaleka to však nebývá pravidlem, neboť nedobrovolná léčba zřídka vede k abstinenci. Pro udržení abstinence je rozhodující především motivace závislého se se svým problémem vypořádat a svůj život změnit. Bohužel, o vaší situaci neuvádíte mnoho podrobností - např. to, zda váš bratr žije u rodičů, zda pracuje, z čeho si pervitin financuje, jaké má další problémy (zdravotní, právní, sociální...). V případě, že s rodinou nežije, jsou vaše možnosti jeho další život ovlivnit velmi omezené, zvláště pokud není ochoten s nikým z rodiny komunikovat. Jestliže bydlí společně s rodiči, měl by samozřejmě finančně přispívat na domácnost a podílet se na jejím chodu a rodiče mají právo to po něm vyžadovat a nastavit pravidla pro společné bydlení. Asi by bylo nejrozumější, zajít celou situaci někam probrat osobně za odborníky, kteří mají s řešením takovýchto problémů zkušenosti. Můžete se tam vypravit i vy sama, pokud usoudíte, že rodiče o věci zatím informovat nechcete. Obávám se ale, že se to časem stejně dozví, respektive to poznají z bratrova chování. Navíc "součinnost" a jednotný postoj celé rodiny je při řešení problému efektivnější. Zkuste zavolat do nejbližšího kontaktního centra a domluvit si konzultaci. Většina center poskytuje poradenství i rodičům a blízkým uživatelů drog. Jejich adresář najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net a nebo ještě napište a uveďte region, zkusíme vám někoho doporučit. Hodně štěstí a sil.