pomáhat či nikoli
matka
můj dospělý syn je alkoholik. V posledních 2 letech jsme se mu snažili pomáhat a on vždy 2-3 měsíce fungoval (neopíjel se, chodil do práce). Ale pak zase třeba týden pil, přišel o práci, okrádal nás..., dělal dluhy.... V současné době jsme řekli dost. On teď již 6 týdnů žije někde na ulici. Dali jsme mu pouze oblečení a řekli jsme, že pomůžeme, pouze když se bude léčit, což on odmítá. Tvrdí, že nemá problém, pouze že nemá kde bydlet... Stále píše e-maily, že chce domů, peníze ... a že je na dně. Takhle to opravdu ještě nikdy nebylo (nepracovat a žít na ulici). Máme ještě pomoci?!

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, takto na dálku bez dalších potřebných informací se těžko na Vaši otázku odpovídá. Myslím si, že pokud jste synovi dali podmínku léčby, měli byste na ní trvat. Bude to důležité pro další možnosti Vašeho působení na syna – bude mít zkušenost s tím, že co řeknete - to platí. Pokud z toho, jak se situace vyvinula nemáte úplně dobrý pocit – je možné mu nabídnout jinou formu pomoci, pokud s tím samozřejmě bude syn souhlasit – pomozte synovi na městském či obecním úřadu – odboru sociálních věcí zařídit si ubytování (za určitých podmínek mu bude hrazeno) a sociální dávky (životní minimum). Další možností je synovi ubytování na ubytovně či v podnájmu na nějaký čas zařídit (dejme tomu na jeden, dva měsíce). Syn by měl vědět, že žádná další pomoc z Vaší strany, pokud se nepůjde léčit, již nebude. Pokud nemá s alkoholem problém, jak tvrdí, nebude mít problém ani s tím, aby si našel práci, následně i odpovídající bydlení a dál fungoval samostatně bez Vás. To, co zažíváte, pro Vás určitě není snadné a proto s problémem nezůstávejte sami a dojděte se poradit do nějakého odborného zařízení (AT ambulance, poradna pro rodiče), které se zabývá závislostmi. Jistě Vám zde pomohou toto nelehké období lépe překonat a poradí Vám s další motivací syna k léčbě. Kontakty na tato zařízení si můžete najít na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Informace o alkoholismu a i o tom, jak má rodina k alkoholikovi přistupovat si můžete přečíst na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám hodně síly.