Léky
Jonáš
před 6 lety jesm prodělala protialkoholní léčbu, od té doby abstinuji. Psychiatřička mi předepsala Lexaurin, brala jsem jej 4 roky, při náhlém vysazení se dostavily velmi nepříjemné(psychické) abstinenční příznaky. Došlo mo, ža se jedná o závislost. L. mi byl změněn na diazepam a tento postupně snižován. Těď diazepam beru zase 5-15 mg za den. Ctěla jsem se zeptat je-li možné jej vyměnit za jiný lék a tento postupně snižovat? Chci se této závisloti opravdu zbavit(je to horší než alkohol). Ustávní léčba nepřichází z rodiných důvodů v úvahu. Účastním se 1x týdně skupinové terapie. Ráda bych se pokusila (naposled) zvládnout problém sama, za svá selhání se velmi stydím... Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Já ho zaměňuji obvykle za tlumívé antidepresivum trazodon. To závislost nezpůsobuje a dá se brát i dlouhodobě. Když převažují úzkosti na nespavostí, tak někdy pomohou SSRI (obvykle volím sertralin), také jsou to antidepresiva, také nezpůsobují závislost a také je lze užívat dlouhodobě. Jinak se může stát, že ani ta AD nejdou pak vysadit, protože například trpíte chronickým psychickým problémem, ale ve srovnání s alkoholem a benzodiazepiny nenadělají takovou paseku a ani náhlé vysazení nebývá tak veliký problém. :-) Držím palce. :-) P.s. Nespěchejte, když někomu vysazuji benzodiazepiny a převádím jej na antidepresiva, klidně to trvá několik měsíců.