THC
Ika
Dobrý den,mám podezdření,že můj šesnáctiletý syn kouří THC,asi před třemi týdny jsem u něj našla krabičku se zbytky THC,tvrdil že je kamaráda,přísahal ať mu věřím atd.Včera jsem se od známé dozvěděla,že údajně od zletilého kamaráda odebírá THC a zároveň ho pro něj na internátě prodává.Koupila jsem dnes v lékárně teset na THC v moči,syn se odpoledne vrátí z internátu a já vůbec netuším,jak reagovat a jak se mám zachovat.Prosím poraďte.O drogách jsme spolu mluvili a ještě nedávno jsem měla pocit,že v tomto má syn jasno.Pokud možno,prosím poraďte co nejdříve.Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, jste v nelehké situaci – je možné, že syn marihuanu užívá anebo s ní obchoduje. V prvním případě se vystavuje zdravotním, především pak psychickým rizikům (i když je třeba podotknout, že experimentování s marihuanou je součástí životního stylu dnešních mladých lidí a většina z nich toto období ustojí bez následků – tím ale nechci problém bagatelizovat) a ve druhém případě zase rizikům právním, protože obchodování s drogou je trestné. Situace je ještě složitější v tom, že syn je přes týden na internátě a Vy máte pouze omezené možnosti syna kontrolovat (s kým se stýká, jak tráví volný čas, kam chodí apod.). K testování mám zdrženlivý postoj, protože testování má svá značná omezení a nejasnou vypovídací hodnotu. Pokud dnes synovi testy uděláte a syn bude pozitivní – nezjistíte, zda si zakouřil jednou či kouří pravidelně, pokud testy budou negativní – mohla jste se trefit do doby, kdy již droga není v moči zjistitelná a pravděpodobně Vás výsledek stoprocentně nepřesvědčí (nehledě na to, že to neřeší již zmíněné obchodování s drogou). A pokud se k tomuto kroku rozhodnete, měla byste být předem připravená na obě varianty výsledku – jak budete postupovat, pokud test bude pozitivní či negativní. Možnou variantou by bylo dlouhodobé testování, pokaždé když syn přijede z internátu, ale sama musíte posoudit, co tento krok neustálé nedůvěry může pro Váš vzájemný vztah znamenat. Využijte toho, že je s Vámi syn ochotný mluvit a mluvte s ním – o svých podezřeních a o svém strachu o něj, především pak o tom, co riskuje pokud marihuanu užívá a pokud s drogou obchoduje nebo ji někomu pouze dává. Dejte mu jasně najevo svůj negativní postoj k užívání drog. Důrazně ho upozorněte na to, že pokud obchoduje s drogou, je to velmi závažné chování a vystavuje se tím trestnímu stíhání, nakonec i to, že u sebe přechovává malé množství drogy je přestupek, za což mu hrozí peněžitá pokuta. Přečtěte si (třeba i společně) informace o marihuaně na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách a také si zde prostudujte trestní zákon, který se týká nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů – v rubrice Drogy a zákony. Bylo by dobré, kdybyste našla způsob, jak získat alespoň minimální přehled o tom, zda se syn mimo domov nechová problémově – častěji se na něj informujte ve škole (absence, prospěch..) i na internátě, kontrolujte prospěch, všímejte si změn jeho chování, vizáže apod. (syn by o tomto Vašem počínání měl předem vědět). Pokud Vaše obavy budou přetrvávat (nebo se potvrdí Vaše podezření), obraťte se na odborné protidrogové zařízení (poradna pro rodiče, kontaktní centrum) a poraďte se o tom, jak vůči synovi postupovat. Pokud je pro vás dostupná Praha, zkontaktujte Poradnu pro rodiče (a další blízké osoby uživatelů drog) Sananim, která sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Přijít sem můžete bez doporučení, ale je třeba se předem objednat na telefonu: 739 268 527 (pondělí až pátek 9.00 – 19.00). Pokud z Prahy nejste, můžete si kontakty na podobná zařízení (nebo např. kontaktní centrum) vyhledat na internetové adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty ve Vašem regionu vyhledám. Na adrese www.odrogach.cz si také můžete přečíst informace pro rodiče o tom, jak přistupovat k dítěti, které má problémy s drogami. Využít můžete i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují kromě drogové problematiky i na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Přeji Vám hodně trpělivosti.