obava
an
Dobrý den. Jemi 19 let a na začátku prázdnin jsem se dostal do nepříjemné situace. Byl jsem v jednom klubu kde jsme se s přáteli často scházeli. Kouřili jsme tam marihuanu kterou jsem už delší dobu užíval spolu s přáteli (asi 2 roky). Vse bylo v pořádku dokud jsem si od jednoho kluka z klubu, který je znám tím že pravidelně užívá LSD, nevzal žvýkačku. Když jsem jí rozžvíkal byla hořká a asi za minutu se mi rozpustila v ústech. V tu chvíli jsem dostal strach, že jsem užil neznámou dávku LSD. Předtím jsem už tuto drogu užil v malém množství a vím o tom jaké může mít účinky a také vím jak chutná onen papírek napuštěný touto kyselinou. Hořce. Proto se mi vzápětí rozbušilo srdce. Zřejmě obavou z toho co se bude dít. Ptal jsem se toho kluka jestli v té žvíkačce něco nebylo ale řekl mi že ne. To mi ale moc nepomhlo. Prostě jsem neměl žádnou jistotu že nelže. Ten den se však nic nestalo. Žádné náznaky intoxikace. Druhý den jsem na to musel pořád myslet. V literatuře se píše že příznaky intoxikace se objeví do 2 hodin nebo tak nějak. Ze své vlastní zkušenosti vím že když se po požití LSD vykouří joint stav se dostaví dříve. Z toho důvodu jsem přestal marihuanu kouřit a tím pádem jsem se přestal stýkat s přáteli kteří v tom "jedou" dál. Uzavřel jsem se sám do sebe což byla možná chyba. Byly prázdniny takže jsem měl volno ale byl jsem stále doma a pořád jsem nad tím musel přemíšlet. Nejvíce mě leží v hlavě případ který znám ze svého okolí. Slyšel jsem to od přátel a toho člověka kterého se to týká znám od vidění. Co se přesně stalo nevím ale prý si dal jeden "trip" a zdálo se mu že se nic neděje. Tak si dal druhý a potm prý ještě třetí, ale nic se nedělo. Druhý den večer se šel vykoupat a v té vaně mu tzv.: naběhly všechny tři tripy najednou. Nejsem si jistý jak to veskutečnosti bylo ale vím jakt ten člověk dopadl. Evidentně se z toho zbláznil. Přišel o práci vyhodili ho zbytu a od té doby je na ulici. Občas ho na ulici také potkám protože bydlím ve stejné části Prahy kde kdysi bydlel i on, a kde se také zdržuje. Z lítostí musím konstatovat že se zněj stala chodící troska. Znal jsem ho a vím jaký byl předtím. Zkrátka mám strach abych nedopadl jako on. Proto jsem se až do teď neodvážil vykoupat a jenom se oplachuji tam, ehm... kde je to nutné. Svěřil jsem se s tím přátelům ale ti mi donekonečna opakují že je zhola nemožné aby se příznaky intoxikace objevily po třech měsících od požití drogy. Na druhou stranu co kdyby se ten známí ten večer nevykoupal. Kdy by se mu onen stav dostavil? To na co jse ptám je to samé na co se ptám přátel. Je možné aby se příznaky intoxikace objevily po třech měsících od požití drogy? A dá se nějakým způsobem (třeba z krve) zjistit zda jsem před těmi třemi měsíci užil LSD? Na druhou stranu si říkám že si možná dělám zbytečné starosti a tím že na to pořád myslím si to jenom zhoršuji ale nemůžu si pomoc. Přátelé mi říkali, že se klidně můžu zcvoknout už jenom z toho že na to pořád myslím. Poslední dobou na sobě sleduji změnu nálad. Někdy jsem podrážděný a nemám chuť se s nikým bavit ale jindy jsem zase zcela vpořádku. A poslední věc kterou chci říct je, že když vidím třeba v televizi nějakou nezvyklou věc, třeba zrychlený sestřich (abych se lépe vyjádřil tím myslím třeba rychle se střídající záběry). Rozhodí mě to. Týlem hlavy mi projede... jak bych to popsal... taková palčivá bolest. Když se třeba leknete nějaké rány nebo na vás někdo "vybafne" je to ten samí pocit ale trvá zlomek sekundy. Tohle je mnohem intenzivnější a následně se mi rozbuší srdce a hlavou se mi nehoní nic jiného než myšlenky na to co by se asi mohlo stát, kdyby se přece jenom mé obavy vyplnili. Předem vám děkuji za odpověď a doufám že mi s tímto problémem který mi už dá se říct přerůstá přes hlavu pomůžete.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, těžko dnes hodnotit, jak to přesně bylo před třemi měsíci v klubu...jestli Vám známý podstrčil žvýkačku s LSD už dnes stejně nezjistíte, jelikož po třech měsících je nebudete mít ani v moči ani v krvi. Takže si myslím, že se můžete absolutně v klidu vykoupat, protože i kdyby jste před třemi měsíci LSD užil - dnes ho 100% již v těle nemáte. Myslím si ale, že kdyby tenkrát LSD opravdu ve žvýkačce bylo, poznal byste asi, že jste ve změněném stavu vědomí (zvláště když jste již s touto látkou zkušenost měl v minulosti). Ale to už opravdu dneska nezjistíme. Na druhou stranu Vás tento zážitek (jestli jsem to správně pochopila) přivedl k úplné abstinenci od THC, které jste s přáteli dva roky užíval, což také tedy není k zahození. Není ale v pořádku, že strach a úzkost Vás trápí a skličují i nadále, i když jste již tři měsíce "čistý" a žádné psychotropní látky neužíváte. Dle Vašeho dotazu je zřejmé, že pocházíte z Prahy. Ráda bych Vám doporučila navštívit kolegu MUDr.Minaříka ve specializovaném ambulantním zařízením CADAS. Jde o to, že jestli jste v minulosti byl uživatelem psychtropních látek a i po vysazení Vás trápí psychické obtíže, bylo by zapotřebí je začít řešit, protože jak sám vidíte, samy od sebe nemizí. Toto zařízení se specializuje na problémy, které ve svém dotaze popisujete a jež jsou spojeny s užíváním psychotropních látek. Myslím, že by bylo zcela nejrozumnější toto zařízení navštívit a všechno osobně probrat s kolegou. Nemusíte se ničeho obávat, nejste jediný kterému se něco obdobného přihodilo a i Váš problém se dá určitě řešit, tak se zbytečně nezúskostňujte. Specializované ambulantní služby CADAS Spálená 12 Praha 1 Tel: 222 924 245 e-mail: cadas@sananim.cz MUDr. Minařík Jakub P.S. je nejlepší si předem zavolat a dohodnout si termín konzultace, pokud byste se ocitl ve vážné krizi můžete přijít i bez objednání. Služby tohoto zařízení jsou bezplatné, pokud byste podstoupil psychiatrické vyšetření zaplatil byste poplatek 30,-Kč jako u běžných lékařů. Tak Vám budu držet palce, ať se Vám Vaše problémy podaří co nejlépe zvládnout a pokud byste měl potřebu využít opět naši poradnu - tak samozřejmně můžete. Mějte se hezky, hodně stěstí. M.K.