Dan...
kacerka4
Dobrý den, moji sousedi mají syna, odmalička s ním byli problémy (krádeže,lhaní,kouření,..) dnes je 22 a není schopen udržet si žádnou práci, posledního půl roku utíká z domu, většinou zmizí tak na tři týdny a pak se vrátí nebo ho oni sami vyhledají. V batohu mu našli schované injekční stříkačky a alobal. Naposledy když byl doma, tak byl dost agresivní a strašně uražený (celý svět mu ubližoval) a taky ukradl tátovi peníze. Do toho přišlo pár lidí, že po okolí dluží peníze (ne zrovna malé částky). Když se ho zeptají jestli bere drogy, tak se jim akorát vysměje a řekne, že půjde klidně na testy. Je mi jich moc líto, protože se oba jen trápí a nevědí co s ním mají dělat. Mimochodem teď už je zase tři týdny mimo domov. Jaký na to máte názor? Myslíte že bere drogy? Jak by měli postupovat? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud rodiče našli u syna injekční stříkačky a alobal, s největší pravděpodobností opravdu drogy užívá (vzhledem k alobalu, nejspíše heroin). Takto na dálku a bez potřebných informací se těžko vytváří názor na celou situaci. Rodiče často ve snaze svým dětem pomoci je svým vstřícným chováním nechtíc „podporují“ v nezodpovědném životě (např. tím, že za ně platí dluhy, řeší za ně problémy, poskytují jim bydlení, živí a šatí je aniž by děti musely finančně na domácnost přispívat apod.). Syn by měl vědět, jaké důsledky bude mít jeho jednání – měl by mít nastavená jasná pravidla a sankce za jejich nedodržení. Náš přední odborník na závislosti dr. Karel Nešpor propaguje k dítěti, které má problémy s drogou (ale určitě by se to dalo vztáhnout na jakékoliv problémy chování), přístup, který nazývá „tvrdá láska“. Myslí tím dobrý vztah k dítěti, snaha mu pomoci, ale zároveň cílevědomost a pevnost. Pokud rodiče nevědí, co se synem mají dělat, měli by docházet do nějakého odborného zařízení a tam své možnosti řešení a konkrétní kroky konzultovat. V každém větším městě funguje např. poradna pro rodiče nebo kontaktní centrum, kde přímo poradenství rodičům a blízkým osobám poskytují. Kontakty na vhodná zařízení si mohou rodiče vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo mohou napsat (či Vy můžete napsat) kde bydlí a já vhodné kontakty vyhledám. Řadu užitečných informací pro rodiče, jejichž dítě má problémy s drogou, lze nalézt na adrese www.odrogach.cz. Pokud by Vás ještě něco zajímalo, napište. Mějte se hezky.