Strach
Moni
Dobry sen mam dotaz. Jsem s pritelem ktery mel drive problemy s drogami. Uz 4 roky nebral zadnou. ale na domaci party okusil drogu nosem. Pak jsem ho po Dvou dnech pristihla v koupelne kde si taky dal jednu caru jak se rika.. Slibil ze uz to neudela ale mohla bych se zeptat jestli by jste mne mohli nejak informovat jake jsou priznaky a chovani kdyz vezmne nekdo drogu nosem? potrebovala bych nejakou pomoc . On sam nevidi zadnej problem. ale ja jsem zdravotni sestra a v planu je i mit rodinu. drogy mne nahnavaji strach. pohli by jste mne poradit jake jsou nejake metody pomoc cloveku od drog nez jit do drogoveho centa ? dekuji za odpoved

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, jestliže Váš přítel měl v minulosti potíže s drogami, čtyři roky abstinoval a v posledních dnech se mu drogy do života opět promítli, bylo by potřeba to zastavit. Potíž je v tom, jak jste sama uvedla, že on v tom nevidí problém. Možná mu to nepříjde jako problém dnes, kdy po letech dvakrát opět cosi konzumoval, ale pokud on měl v minulosti potíže se závislostí, s největší pravděpodobností se opět tyto potíže objeví. Vždy je to jen otázkou času, tak to bohužel se závislostí chodí. Neuvedla jste zda-li Váš přítel se v minulosti léčil. V takových případech, je zcela nejrozumnější zkontaktovat zařízení kde se dotyčná osoba léčila a zařídit si tvz.opakovací léčbu. Měla byste s přítelem na toto téma opatrně promluvit, nevím zda-li jste ho v období jeho aktivního užívání již zažila, jestliže ano, tak mu tuto dobu připomeňte, jaký byl, jak se choval, kam ho to dovedlo a jaký kus práce pak od té doby udělal, když se mu podařilo 4 roky nic nevzít. Byla by obrovská škoda všechno teď hodit za hlavu a zkazit to. V případě, že na léčení nebyl a tento problém zvládl sám, bylo by zcela namístě odbornou pomoc vyhledat a prostě si nechat pomoci. Vyhledání odborné pomoci není v žádném případě slabost, spíše bych to vnímala jako odpovědnost k sobě samému a nejlepší možné řešení, jak tento problém vyřešit tak, aby se Vašemu příteli, potažmo Vám, žilo mnohem lépe. Též se ptáte na příznaky, jelikož jste neuvedla o jakou drogu se jedná, nemohu Vám dát konkrétní odpověď. Uvedla jste, že šlo o konzumaci nosem, mohlo by se jednat o pervitin či kokain ( více informacích se o těchto látkách můžete dočíst na tomto webu v rubrice Stimulační látky - v podrubrice Pervitin a Kokain ). Jestli byste měla zájem se jít někam osobně poradit dříve, než-li toto budete řešit s přítelem, napište ještě jednou a uveďte region, pokusím se Vám doporučit vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště. V případě dalších dotazů se opět můžete obrátit na naši poradnu. Mějte se hezky. M.K.