je alkoholik?
Lena
Dobrý den, již několik let chodím se svým přítelem (25). Přítel dříve chodíval každý víkend s kamarády do hospody a vracel se ve značně podnapilém stavu až ráno. Prakticky odcházel vždy jako poslední. Když jsem na něj přitlačila, trochu to omezil, nicméně v poslední době je to horší než kdysi. Jako důvod (nevím nakolik objektivní) vidím jeho nástup do zaměstnání, kde je v kolektivu mladých lidí, kteří se neustále honí za zábavou. Je schopný pít i celý víkend. Přespává u jiných lidí. Nedává o sobě vědět. A když se vrací, je stále opilý. Nezná míru, jakmile se dostane k alkoholu, pije cokoliv a neví, kdy skončit. Nemá ovšem potřebu pít doma potají. Zřídka si jen nalije skleničku, jak říká, "na chuť" nebo zajde k sousedovi, kde si dají panáka. Chtěla jsem si s ním o problému promluvit, ale zjistila jsem, že jako problém to vidím jen já. Kamarádi ho v tom nejspíš podporují a on reagoval jen tím, že se nemá za co omlouvat, že je to normální a že se nic nestalo. Jakmile mám nějakou snahu o tom mluvit po té, co vystřízliví, je vůči mně nepřátelský a arogantní. Je to opravdu ještě běžné, když se opíjí každý víkend nebo i víckrát týdně, když má příležitost? Lze ho považovat za alkoholika, když nepije pořád? Mám o tom říct jeho rodičům, přestože oni tento problém neřešili v době, kdy s těmito pitkami začínal (na střední škole)? Děkuji Vám předem za radu a odpovědi na mé otázky.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, to, jak popisujete konzumaci pití Vašeho přítele, by se asi dalo spíše nazvat "rizikovým užíváním", ale opravdu se to velmi těžko hodnotí přes internet. Každopádně alkohol Vám přinesl do života a také do Vašeho vztahu určité komplikace a Váš přítel by si zajisté měl uvědomit, co všechno svým častým pitím ohrožuje. Mohlo by se zdát, že člověk ve 25letech má ještě právo na zábavu tohoto druhu, ale jak se říká "nic by se nemělo přehánět" a každá zábava jednou prostě končí. Nehledě na to, že pokud by přítel pokračoval, co se týče alkoholu, v tomto stylu, problémy (zdravotní vč. závislosti, v zaměstnání, finanční...atd.) by nejspíš časem dorazily a už by to tak velká zábava nebyla. Jestli máte s jeho rodiči dobrý vztah, asi bych s nimi o tomto problému hovořila a společnými silami se ho pokusila motivovat k návštěvě odborného zařízení. Toto je ale opravdu velmi těžký úkol, zvláště když dotyčný člověk tento problém nevnímá. Napište ještě jednou a uveďte region odkud pocházíte a já se pokusím Vám doporučit vhodné zařízení v míste Vašeho bydliště, kam byste se Vy osobně mohla dojít poradit jak v celé této záležitosti co nejlépe postupovat. Kdy a jak o tomto problému hovořit s jeho rodiči, jak komunikovat s přítelem a jak ho třeba i lépe motivovat k nějakým změnám. Zatím se mějte hezky, držím palce ať se situace u Vás zlepší a napište. M.K. PS: Nelze také vyloučit alternativu, že váš přítel na svém postoji k alkoholu a zábavě nebude chtít nic měnit. V tom případě je asi dobré zvážit a promyslet si sama za sebe, co všechno jste ve vztahu ochotna do budoucna tolerovat a co je pro vás naopak nepřijatelné.