Subutex a kojení
Veverka
Dobrý den, sestra brala kdysi pervitin. Nyní už několik let užívá Subutex, jehož dávky údajně neustále snižuje. Když zjistila, že je těhotná, chtěla Subutex do porodu vysadit, ale nepovedlo se jí to. Lékaři jí prý řekli, že když to nestihla do porodu, měla by lék užívat až do tří měsíců dítěte, že pak bude mít dítě menší abstinenční příznaky. Je to pravda? Nebylo by lepší, kdyby přestala úplně kojit? Je možné, že Subutex užívá nitrožilně (v hygienickém prostředí), je to pro dítě horší? Neteř má co se závislostí týče špatné vyhlídky, její otec byl závislý na drogách a nyní na alkoholu. Užívání Subutexu během těhotenství a kojení asi zvyšuje šanci budoucí závislosti?

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud sestra porodila na subutexu je moudré nevysazonat minimálně přes 6ti nedělí, raději déle. Ono to také hned po porodu prostě změnit nejde, mám to vyzkoušené. Je třeba počkat. Ale i pak je to celkem dřina, s vysazením se prohloubí pocit únavy a spousta žen to v situaci, kdy se má starat o dítě nezvládne. Pokud si sestra aplikuje subutex injekčně a/nebo ve více denních dávkách, pravděpodobnost úspěšného vysazení se blíží 0. Tedy, pokud se nechystá do léčebny. Existuje i komunita pro matky s dětmi, je to tam dosti hezké: http://www.sananim.cz/zarizeni-3-Terapeuticka-komunita-Karlov-(TKK)/info.html Kojení výrobce doporučuje do 2 mg denní dose, ale obvykle ženy kojí do dose kolem 4 mg bez omezení. Injekční aplikace subutexu je skutečně vážný problém, více asi pro matku než pro dítě. O sterilitě při aplikaci tablet nemůže být ani řeči, nehledě k tomu, že příměsi a plnidla při výrobě tablet umí při injekční aplikaci udělat slušnou paseku. Každoročně končí značné množství pacientů s vážnámi infekčními komplikacemi, které vedou k destrukci srdečních chlopní, s abscesy v mozku, játrech, plicích, očích, ... I kdyby sestra měla buprenorfin (to je účinná látka subutexu) v injekční formě a aplikovala si jej sterilně, tak tohle riziko se jen sníží, ale nezmizí. Injekční aplikace je vždy potenciální riziko a pokud si aplikujete 100, 200, ... 1000 injekcí ročně, tak se dříve nebo později statistiky potkají. To je matematická zákonitost. Doporučuji přechod na Suboxone, stejná účinná látka, stejná dávka, stejný výrobce, stejný efekt, pokud je lék užit dle návodu - tedy při podání pod jazyk - příměs naloxonu, který je antidotem opiátů tím i buprenorfinu, zamezuje injekční aplikaci. Při podání pod jazyk se nevstřebá, projde bez efektu trávícím traktem. Pokud si však lék aplikujete injekčně, dostaví se okamžitě absťák, buprenorfin se na receptory vůbec nenaváže. Pokud matka neužívá psychotropní látky, je to pro dítě nejlepší. Stabilizovaná klientka na substituci je jistě mnohem lepší než relapsující. Vzhledem k tomu, že jedním ze základních příznaků závislosti je ztráta kontroly nad užíváním, tak bych u pacientky s několikaletou karierou žádné zázraky neočekával a na vůli se nespoléhal. Z principu onemocnění prostě nefunguje.