Romana
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Můj otec žijící dlouhodobě se svou matkou (mou babičkou) propadl hraní automatů. Většinou říká, že když překročí určitou hranici v pití, tak má velké nutkání si zahrát. Otec léta pije, ale vždy k tomu zvládal chodit do práce a starat se o babičku. Již prohrál opravdu velkou částku (cca 1 mil.) a nevím, kam až může pokračovat. Vymýšlí si historky, jak ztratil celou výplatu nebo babičce řekne, že je v práci, tam si vezme dovolenou a někde hraje. Když to rupne, slibuje hory doly a chvíli seká dobrotu, pak zase do toho vkročí. Již navštívil psychologa, ale tam moc nepořídil, protože mu psycholog řekl, ať změní zaměstnání a to na chrudimsku a s babičkou na starost moc nejde a on se rozhodl, že tam již nepůjde a zvládne to sám. Od té doby se situace hodně zhoršila a bojím se, že prohraje vše. Byla bych ráda, kdyby nastoupil dlouhodobé léčení. On ví, že má problém, ale příjde mi, že si nemůže pomoct naše domluvy a prosby, také nepomohly. Prosím poradili by jste mi nějaký postup, co můžu jako dcera případně s pomocí babičky a strejdy udělat? Romana

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den Romano, pokud Váš otec vnímá své chování jako problém a přesto „si nemůže pomoct“ – tak to pravděpodobně sám nezvládne (ostatně to dokazuje tím, že se situace nelepší a dokonce píšete, že se velmi zhoršila) a jedinou možností, jak tento problém (včetně užívání alkoholu) překonat, bude léčba. O tom, jaký typ léčby by byl pro otce vhodný, by nejlépe dokázali posoudit v zařízení, které se zabývá problematikou závislostí. Např. v Pardubicích působí Ambulantní centrum Laxus o.s., Češkova 2701 (vchod z ul. Demokratické mládeže), 530 02 Pardubice, tel. 466 265 729 , e-mail: ambulance.pardubice@laxus.cz. Individuální schůzku je třeba si telefonicky domluvit, otevírací doba: PO - ČT - 9.00 – 16.00 hod., PÁ - 9.00 – 14.00 hod. (konzultace je možné po individuální dohodě sjednávat i na pozdější hodiny). Pokuste se Vašeho otce přesvědčit k návštěvě tohoto zařízení – služby jsou zde bezplatné a konzultace by Vašeho otce k ničemu nezavazovala. Můžete mu nabídnout doprovod a společnou konzultaci. Pokud ho nepřesvědčíte, zajděte do tohoto zařízení sama nebo společně s babičkou a strejdou a poraďte se jak můžete otce k léčbě motivovat nebo případně jak postupovat při řešení této situace (např. jak omezit možnosti otce dostat se k finančním prostředkům, jakým způsobem nakládat s jeho dluhy, jaké prostředky „nátlaku“ máte k dispozici apod.). Informace o patologickém hráčství si můžete přečíst např. na adrese www.poradenskecentrum.cz nebo si můžete přečíst publikace věnované tomuto problému, např. Nešpor K.: Už jsem prohrál dost. Kniha je určená patologickým hráčům, jejich příbuzným i odborníkům. Je k dispozici volně ke stažení na stránkách dr. Nešpora: www.drnespor.eu (pod heslem Překonání závislosti, texty, svépomocné materiály atd.). Přeji Vám hodně štěstí.