prosba o radu
šáňa
Dobrý den,chtěla bych poradit:-)Mám kamaráda,který už od svych 14 let hulí marianku.všechno to začalo občasnym kouřením,jen tak příležitostně,postupem času se to meniloa tde je z otho každodeni ritual.Nejhorší an tom je,že tomu kamaradovi je ted 18let a nezustal jenom u marianky,ale čas od času si ted už da i pernik..Nevím,co mám delat,byly doby kdy jsme byli nejlepší kamoši,ale ted je ot všechno jinak,on ma svou partu kamaradu,přitom mi vyčita,že s emu nevenuju,ovšem nevidi že sem ot ja kdo za nim chodi a on je ten co se oatčí zady.Nevín nepoznavam ho,je hodne naladovej a občas ma i stavy kdy je agresivni.Chci mu strašně pomoct,nema to lehky,tata mu umřel a mama ma rakovinu,možna že s emu ani nedivim,že skončiltakhle.Poradte,co mám delat,mám si s nim zatím jen promluvit,zkusit mu to rozmluvit a nechat to dal byt nebo mam delat neoc dal??Diky moc předem...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, je hezké, že máte snahu Vašemu kamarádovi pomoci. Dle toho co jste uvedla to opravdu nemá lehké. Netuším, jak on sám svou konzumaci psychotropních látek vnímá, jestli mu jeho současný životní styl vyhovuje a nevidí v užívání drog problém, těžko se pak takovýmto lidem pomáhá. Psala jste, že jste byli "nejlepšími kamoši" - zkuste mu tuto dobu připomenout a řekněte mu jak jeho braní drog vnímáte. Jeho promněnu, chování, to jak Vám mizí...zcela nejlepší by bylo, kdyby se podařilo Vašeho kamaráda motivovat k návštěvě odborného zařízení a on sám osobně promluvil s odborníkem, který se závislostmi zabývá. Zkuste mu nabídnout, že mu třeba pomůžete zprostředkovat první kontakt a na konzultaci ho doprovodíte. Více pro něj v tuto chvíli udělat nemůžete. Jestli by s tímto souhlasil, nevím zda víte kam se obrátit pro pomoc. Napište ještě jednou a uveďte region, pokusím se Vám doporučit odborné zařízení v místě Vašeho bydliště. P.S. bylo by dobré, aby Vy sama jste si určila hranice, kam až jste "v pomáhání" ochotna zajít. V případě, že by Vám Váš kamarád nabídl, ať drogu s ním vyzkoušíte - určitě odmítněte, možná Vás to ani nenapadlo, ale bohužel jsou případy, kdy lidé začnou konzumovat psychotropní látky právě v podobných situacích, jako je ta Vaše. Jestli budete mít další dotazy klidně opět napište. Mějte se hezky a buďte opatrná. M.K.