Aidana
Dobrý den,já už jse, jednou psala,mé dceři je 18,a bere pervitín,tvrdí že ale závislá není,já ale vím že áno ale ona si to nechce připustit,byli jme už i v poradni,šla tam se mnou jenom pod nátlakem,že jsem ji řekla své podmínky,tak proto tam šla,ale s kamarádmi se nechce přestat bavit,a pořad se s nima stýka,když jde ven tak příjde pod vlyvem alkoholu,jsem už bezradná,prosím poradte mi, co mám dělat,chci ji ale pomoct..prosím o radu

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud dcera respektovala Vaše podmínky jednou ohledně návštěvy poradny, mohly by Vaše podmínky zapůsobit i dlouhodobě v rámci běžného každodenního života. Pokud s Vámi dcera bydlí, měla by dodržovat pravidla společného soužití, na kterých se domluvíte. Mezi ty patří např. to, že bude chodit do zaměstnání (a v tom případě přispívat na domácnost) nebo bude chodit řádně bez absencí do školy, bude se plněním svých povinností podílet na chodu domácnosti, bude se vůči Vám chovat slušně a samozřejmě nebude užívat drogy, případně se v kontaktním centru (kontakt jsem Vám psala minule) domluví na vhodné léčbě (ambulantní či ústavní). Pokud tato pravidla dodržovat nebude, měly by následovat sankce, na kterých se také předem domluvíte (např. snížení či neposkytování kapesného, výrazné omezení dalších vstřícných aktivit – jako je nakupování oblečení, praní a žehlení prádla, obstarávání jídla apod.). Pokud tato mírnější opatření nezaberou a dítě drogy bere dál – je často jediná cesta domluvit se s ním na tom, že se o sebe začne samo starat – bez podpory a pomoci rodičů. Většinou si tak brzy uvědomí, že bez podpory a pomoci rodičů není zatím schopné fungovat (a když ne, tak za nějaký čas bude mít tolik problémů, že bude k nějakému řešení stejně dotlačeno). Tento krok však pro rodiče není snadný a myslím si, že pokud se k němu rodič rozhodne, měl by celou situaci konzultovat s odborníkem. Proto bych Vám ráda opět nabídla návštěvu v zařízení, na něž jsem Vám psala kontakt v minulé odpovědi – můžete ho navštívit sama bez dcery a poradit se o tom, jak máte konkrétně postupovat. Řadu věcí ohledně chování Vaší dcery Vám zde mohou vysvětlit, včetně účinků pervitinu a rizik jeho užívání. Internetová poradna osobní kontakt s odborníkem nenahradí (nehledě na to, že v rámci dotazu často nelze sdělit všechny informace, které je třeba znát). Služby v tomto zařízení jsou bezplatné a návštěva zde Vás k ničemu nezavazuje. Takže nemáte co ztratit – budu ráda, když mi napíšete, na jakém postupu jste se v kontaktním centru domluvila. Držím Vám palce. Mějte se hezky.