Kája
Dobrý den, žiji 12 let se svým přítelem.Před nedávnem jsem se dozvěděla, že přítel užívá pervitin.Chtěla jsem si s ním promluvit, zjistit, jak dlouho, v jakých dávkách, jak často a proč bere, jestli má nějaký problém, s kterým by potřeboval pomoct.Ale on se mnou nechce o drogách mluvit.Máme zrekonstruovaný rodinný domek, auto a nyní i šestiměsíčního syna...Takže by mu nemělo nic chybět.Když jsem to zjistila, chtěla jsem mu pomoct, on slíbil, že kvůli melému přestane, ale samozřejmě se mu to nepovedlo.Dozvěděla jsem se, že někde sjetej stopoval, on sice tvrdí, že ne.Že ty ostatní lžou.Ale já to mám potvrzené.Je možné, že by v tom stavu o tom ani nevěděl nebo to zapoměl?Po tomto incidentu a spousa hádkách, z kterých byl náš syn nervozní a stále plakal, jsem to nezvládla a odstěhovala jsem se k rodičům.Doufala jsem, že ho to nakopne a přestane, než by ztratil rodinu.On nyní tvrdí, že je čistej,ale to tvrdil už před tím.Nevím, jestli mu můžu věřit a nevím, jak zjistit, že je čistý...Našla jsem mu slečnu, která pracuje v nějakém protidrogovém centru v Liberci, ta slíbila, že si s ním promluví. On nejdřív slíbil, že si s ní promluví,ale teď už zase nechce.Tvrdí, že už to má vyřešený a že prostě nebere. Myslím si, že bral několik let,možná i celý náš 12 letý vztah, je možné, aby to zvládnul sám, bez ničí pomoci? Nemáte nějaké rady, jak se mám zachovat dál...

Odpověděl:
Dobrý den, přestat s užíváním pervitinu může člověk zvládnout i sám. Otázkou však také je, jak dlouho mu abstinence vydrží. Záleží mj. na tom, jak dlouho a s jakou frekvencí člověk v minulosti užíval a na řadě dalších podstatných faktorů. Vždy je ale větší šance na úspěch, pokud závislý vyhledá odbornou pomoc, o což váš přítel zjevně zájem nemá. Já takto po internetu bohužel nejsem schopna posoudit, jak na tom nyní, co se týče pervitinu, je. Vzhledem k tomu, že jste se od něj i s dítětem odstěhovala, předpokládám, že situace v minulosti byla dost vyhrocená. Nezmiňujete, jak přítel fungoval ve vztahu jako partner a otec dítěte (zodpovědnost, spolehlivost, zaměstnání, finance, podílení se na péči o dítě a chodu domácnosti atd...) a jak je na tom nyní, zda nastal nějaký posun. Situace, jako je ta vaše, se zpravidla řešit po internetu příliš nedá, protože to vyžaduje mnohem více informací a času, které lze získat jen při osobním kontaktu. Na vašem místě bych tedy bez ohledu na to, že přítel odbornou intervenci odmítá, vyhledala pomoc odborníka pro sebe a poradila se, jak dále postupovat a problém řešit. Protože ve svém dotazu zmiňujete liberecký region, posílám vám adresu zařízení, kam byste se v případě zájmu mohla obrátit o radu a podporu. Liberec, Centrum ambulantních služeb - program ambulantního poradenství, ADVAITA, o.s. Rumunská 14/6, Liberec, 460 01 telefon: 482 750 607 Drahuše Tkáčová, DiS. http://advaitaliberec.cz Přeji hodně štěstí a sil a nenechejte se partnerovou závislostí zbytečně vyčerpávat a myslete především na sebe a syna, který vás potřebuje nejvíce.