pomoc nebo rada
mamina
jak mužu omoci dceři je ji už 20LET BERE DROGY nebydlí se mnou tak nevím na čem je závisla mužu jí dát někam léčit chci jí pomoci ale nevím jak děla mi dluhy a mam strach o její zdraví

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud je dcera plnoletá a svéprávná, není možné, abyste jí bez jejího souhlasu dala někam léčit. Nedobrovolná léčba drogové závislosti je možná pouze pokud je nařízena soudem za spáchaný trestný čin. Pak ještě existují velmi omezené možnosti nedobrovolné hospitalizace, ale ta trvá pouze po dobu akutního nebezpečí a tudíž nemůže vyřešit problém drogové závislosti. A navíc - nedobrovolná léčba bývá neefektivní, lepší je, pokud člověk do léčby vstupuje motivovaný. Nepíšete, jaký vztah s dcerou máte, zda je ochotná s Vámi komunikovat, zda také ona vnímá své chování jako problém, se kterým by chtěla něco dělat apod. Pokud s ní máte možnost mluvit – tak s ní mluvte – můžete s ní mluvit o tom, že o ní máte strach, jak se v důsledku užívání drog změnila, můžete jí nabídnout pomoc, pokud bude chtít přestat drogy brát, můžete jí dát jasně najevo, že její užívání drog nebudete tolerovat a pokud v tom bude pokračovat, nebudete jí jakkoliv podporovat a pomáhat (pokud tomu tak nyní je). Úplně nerozumím tomu, jak Vám dělá dluhy – pokud dluhy vznikají jako důsledek jejího nezodpovědného chování, jsou to její dluhy a ona je musí splácet (možná by stálo za to, vyřešit si ochranu svého movitého majetku v případě, že dcera má u Vás hlášené trvalé bydliště a neplacením dluhů by jí hrozila exekuce – s tímto problémem se můžete obrátit na Právní poradnu A.N.O., kde Vám bezplatně telefonicky, emailem či prostřednictvím osobního kontaktu poradí – kontakt a podrobné informace naleznete na stránkách této drogové poradny v pravém sloupci). Nezůstávejte s problémem sama a dojděte se o možnostech, jak k dceři přistupovat a jak jí motivovat k léčbě poradit do protidrogového zařízení (ve větších městech jsou to kontaktní centra). Kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište odkud jste a já Vám vhodné kontakty vyhledám. Přeji hodně štěstí.