prosím o radu
Dobrý den, jedná se mi o syna, který bude za několik dní plnoletý. Zjistila jsem , že kouří marihuanu už déle jak rok. Všechny příznaky, které popisujete souhlasí. Krádeží peněz doma jsme vyřešili , ale on si je obstarává z peněz na školu,autobus a nebo si půjčuje od holky, která je pro něj krade doma. Vše jsme probrali, ale pořád lže. Nevím, jak mu můžu pomoci. Vyhrožuje, že odejde z domu, pokud ho nenecháme dělat co on chce. Nemá kam jít, ale přesto by odešel. Je to pro něj dobrý, nechat ho, ať odejde?Nemá žádnou hotovost, pořád ještě studuje. Moc mě to trápí, ale když bude doma, a my se budeme koukat na to jak se ničí,krade a lže tak to nevydržíme my.Je to hrozná bezmoc, víme pokud nebude chtít on, tak s tím nic nenaděláme. Dokonce už tak tušíme, kdo mu ty drogy prodává. On sám nám to odmítá zdělit, tak jsme pátrali my. Podle něj je vše v pořádku, ale já vím ,že není. Nejvíce se spoléhá na to, že už bude plnoletý, bude si dělat co chce. Opravdu už na něj nemůžeme mít žádný vliv? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, syn, pokud s Vámi bydlí ve společné domácnosti (bez ohledu na to, zda je či není plnoletý), musí dodržovat pravidla společného soužití. Mezi tato pravidla patří řádná docházka do školy (nebo do zaměstnání a tím pádem přispívání na domácnost), dále dodržování příchodů domů, podíl na plnění domácích povinností, slušné chování vůči rodičům a samozřejmě neužívání drog (žádné krádeže a zneužívání peněz na jiné účely než na jaké je dostal). Vysvětlete synovi, že člověk, pokud je plnoletý, si může jistě dělat co chce, ale pouze tehdy, když se dokáže také sám o sebe postarat, nikoliv pouze proto, že je mu 18 let. Asi bych mu dala vybrat – buď bude respektovat pravidla, která mu nastavíte a může počítat s Vaší pomocí a podporou anebo si bude dělat, co chce a potom se o sebe bude muset začít se vším všudy starat. Ptáte se na to, zda je pro syna dobré, nechat ho, ať odejde. Netroufnu si takto přes internet posoudit, co pro něj bude dobré. Ale často je to krok, který opravdu dětem pomůže uvědomit si, jak jsou na rodičích závislí a že žít si po svém není zase tak jednoduché, jak si představovali. Nicméně pro rodiče je to velmi náročná situace. Ale co vím jistě, je to, že byste se neměli nechat v žádném případě vydírat tím, že pokud si syn nebude moci dělat, co chce, že odejde. Prostřednictvím internetu nelze některé složité situace řešit. Proto nezůstávejte se svým problémem sami a navštivte odborné zařízení, kde se budete moci poradit, jak k synovi přistupovat a jaké možnosti řešení máte. Jistě se Vám zde dostane i tolik potřebné psychické podpory. Pokud jste z Prahy, zkontaktujte Poradnu pro rodiče (a další blízké osoby uživatelů drog) Sananim, která sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Přijít sem můžete bez doporučení, ale je třeba se předem objednat na telefonu: 739 268 527 (pondělí až pátek 9.00 – 19.00). Pokud z Prahy nejste, můžete si kontakty na podobná zařízení (nebo např. kontaktní centrum) vyhledat na internetové adrese www.drogy-info.cz nebo napište, kde bydlíte a já Vám vhodné kontakty ve Vašem regionu vyhledám. Na adrese www.odrogach.cz si také můžete přečíst informace pro rodiče o tom, jak přistupovat k dítěti, které má problémy s drogami. Využít můžete i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují kromě drogové problematiky i na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Přeji Vám hodně trpělivosti.