Úzkosti, léky, alkohol
Radim
Zdravím Vás, pane doktore, po delší době tu mám několik zpráv - dobrých, špatných i řekněme smíšených. Vše jsem probral s psychiatrem, ale výsledek byl asi takový, jaký jsem očekával. Prý je můj případ dost složitý a byla by vhodná léčba spíše v PL nežli ambulantně. Dostal jsem zhruba takový návrh, abych si vše promyslel a dal třeba telefonicky vědět. Zároveň jsem dostal recept na další antidepresiva (Citalopram 40 mg denně) a menší množství i Neurolu. Jenže já se nechci nechat někde zavřít v "blázinci". Já mám svých zkušeností s psychiatrií celkem dost, snad již od svých 12-ti let a tohle mě prostě už nebaví. Rozmyslet si to, znamená pro mě v podstatě kašlat na to. Je pravda, že mi nabízel léčbu ve Fakultní nemocnici v HK, kde je teď nový pavilon, zatím jsem slyšel jen samé chvály, ale ten režimový a zcela abstinenční způsob života by mě jistě nevyhovoval. Moc dobře vím, že se tam před cca 3,5 lety léčila moje přítelkyně (úzkostně depresivní stavy), ale výsledky stejně nejsou nijak ideální. Zatím jsem dosáhl toho, že jsem prakticky týden "alkohol free" a teď je důležité pustit se do těch zatracených benzodiazepinů. O kolik mg denně/týdně se mám pokusit snížit ty benzodiazepiny, abych se jich časem zbavil zcela ?? I ten týden bez alkáče byl velmi zajímavý. Během "čistých" dnů jsem cítil úlevu, docela dost síly a řekl bych i jakési podivné euforie. Třeba jsem zjistil, že je podzim :-) Slyšel jsem zpívat ptáčky, všímal jsem si zbarvení padajícího listí, štěkotu psů apod. V nákupním centru jsem necítil vůbec žádné úzkosti, vše jsem si v klidu nakoupil, jen se mi ti lidé okolo zdáli nějací divní. Je mi jasné, že lidé okolo byli ok, jen já jsem v jakémsi podivném psych. rozpoložení. Horší to bývá v noci - ani spánek ani bdění, spíše jen děsivé sny, ale dá se to překonat. Chce to večer si zkrátka vzít kousek toho Neurolu, abych se mohl vyspat. Opravdu neexistuje na internetu nějaká stránka pro lidi, kteří se chtějí svých problémů a hlavně závislostí zbavit kompletně sami ?? Zatím jsem narazil je na miliony "protidrogových" stránek v desítkách jazycích, ale najít někde v češtině kompletní návod na zbavení se všech závislostí nikde neexistuje. Vypadá to, že jej asi budu muset po dlouhé a strastiplné cestě napsat sám :-(((

Odpověděl: Jakub Minařík
Obávám se, že návod po kterém voláte skutečně neexistuje. Ono je to totiž hodně individuelní záležitost a krom některých věcí, které se používají například v léčebnách, nejde zobecnit. Pokud byste to, co jste pochytil v léčebnách, byl schopen použít, tak to použijete a takhle se v tom nematláte. Jinak myslím, že váš psychiatr má v zásadě pravdu. Buď ten problém pojmete komplexně, tedy včetně abstinence a ústavní léčby, nebo se dá stav jen udržovat a zlepšení bych očekával jen parciální, tedy stav se bude opakovaně zhoršovat a zlepšovat. Nic s tím nenaděláte. Je to na vás. :-)