...
Žvejka
Zdravím, měla bych ještě pár dotazů. Ve škole se ted hodně řeší to, že kouřím trávu. Respektive já jim to až tak úplně nepotvrdila a oni mají podezření. Náš preventista bude dělat stěrové testy (doufám, že to říkám správně, prostě mi setřou pot a pak to něčím postříkaj atd...) Říkal to celé třídě a tvrdil, že na tento test nepotřebuje souhlas rodičů (je mi 16) a že pokud ho někdo odmítne je povinen volat polici a ta by v takovém případě vezla dotyčného na odběr krve. Proto se chci zeptat. Je pravda, že souhlas nepotřebuje? Vlastně je to celý pravda, i stou policií? Nevidím důvod proč by lhal, ale poslední dobou jim tam už nevěřim. Už jenom proto že prvně po mámě souhlas chtěli. Dal by mi ten test už předtím, ale zjistil, že je má prošlý, takže se jenom čeká na nový. K tomu mám další dotaz. Jak dlouho je z potu THC detekovatelný? Nikdy předtím jsem o stěrových testech neslyšela. Kouřila jsem tak gram denně, většinou to byla uměle pěstovaná tráva, takže počítám s vyšším % THC. Dnes je to 6. den co nekouřím a testy mají přijít cca. za týden.

Odpověděl:
Dobrý den, zdá se, že vám kouření marihuany přináší docela dost starostí a problémů, které musíte řešit. Pokud se týče testování ve škole, v případě preventivního testování na nelegální drogy u nezletilých by škola měla mít alespoň předběžný písemný souhlas rodičů, a to bez ohledu na typ testu. Za specifických situací, v případě, že by žák vykazoval známky akutní intoxikace a jeho chování by bylo výrazně "nestandardní", bylo by možné nechat mu testy lékařem udělat i bez aktuálního souhlasu rodičů, nicméně informovat rodiče i dodatečně je nutné. Volat Policii mi v těchto případech přijde neadekvátní (užití drogy není trestným činem), myslím, že odběr krve lékařem lze zajistit i bez policejní asistence. Celkově je však problematika testování nezletilých ve škole z právního hlediska docela složitá věc a závisí na konkrétní situaci a souvislostech, což si netroufám tady na internetu řešit neboť nejsem právník. Takže bych vám doporučila kontaktovat Právní poradnu A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Adresu najdete na těchto stránkách v pravém sloupci, služby jsou zdarma, optat se můžete telefonicky, emailem a nebo po objednání i osobně. Jinak užití THC je dle informace toxikologické laboratoře Praha z potu zjistelné zhruba po stejnou dobu jako z krve, tedy cca 14 dní po posledním užití v případě pravidelné intezivní konzumace, což by mohl být váš případ. Tak si říkám, proč je pro vás to "hulení" tak neodolatelné, co důležitého vám to v životě dává nebo nahrazuje, že kvůli tomu riskujete konflikty s mámou, vyhazov ze školy (jak jste psala minule) a časem třeba i zdravotní nebo právní komplikace. Za zamyšlení by to možná stálo, ne?