alkoholička
E
Dobrý den, matka mé přítelkyně je alkoholička. Před několika lety se u ní závislost projevila, po několika léčeních s tím dokázala přestat. Od té doby se nicméně v krizových a silně stresových okamžicích závislost vrací - konkrétně od začátku tohoto roku začala pít celkem třikrát. Dvakrát z vlastní vůle i pod silným nátlakem svých dětí (otec od rodiny odešel a žije teď s jinou) zase přestala, ale tentokrát už přestat nechce. Zatímco předtím po nátlaku jejích dětí následoval po jisté doby okamžik prozření, teď je veškerý nátlak naprosto k ničemu - popírá, že má sebemenší problém, na naléhání dětí reaguje nenávistně a podrážděně. Finanční situace rodiny není dobrá a pokud nebude závislá moct docházet do práce, ještě se rapidně zhorší. Je sice zatím pod dohledem, ale nelze ji všude následovat 24 hodin denně (navíc si pro alkohol utíká i v noci), její děti chodí do školy, navíc v práci ji nikdo hlídat nemůže. Rád bych se zeptal, jaké řešení byste postižené rodině doporučili. Dobrovolná léčba nepřipadá v úvahu, děti (dcery) jsou na matku navíc silně fixované a neopustí ji. Děkuji za jakoukoli pomoc.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, bude velmi obtížné řešit problém s alkoholem u člověka, který si ho sám nepřipouští. Navíc si myslím, že vzhledem k tomu, že problém je dlouhodobý a vleklý, léčba je jediná možnost, která by mohla mít dlouhodobější efekt. Vedle léčby ústavní však existuje i léčba ambulantní (vhodná u nerozvinuté závislosti), která umožňuje léčenému normálně fungovat - vyžaduje pouze jednou či dvakrát týdně docházet do zařízení zabývající se závislostí na alkoholu. V rámci nátlaku by se měla Vaše přítelkyně snažit s maminkou ve vhodných chvílích mluvit o tom, jak se maminka pod vlivem alkoholu mění a že o ní má celá rodina obavy. Měla by mamince také připomenout, že pokud by se její závislost opět rozvinula, tak že by nemohla nejenom chodit do práce, ale také by se nemohla starat o své dcery (předpokládám, že pokud chodí do školy, jsou nezletilé) a mohla by mít i velké problémy se „sociálkou“ (konkrétně oddělením sociálně právní ochrany dětí) pro zanedbání péče. Myslím si, že podle toho, jak popisujete vzájemný vztah maminky a jejích dětí, by tato hrozba pro ní mohla být velká motivace své pití začít řešit. Pokud přesto maminka nebude chtít své pití řešit, měla by se jít do vhodného zařízení poradit Vaše přítelkyně – tato zařízení většinou nabízejí poradenství pro rodinné příslušníky osoby s problémy s alkoholem. Zde by mohla celou svou situaci s odborníkem probrat a poradit se o tom, jak maminku k léčbě motivovat. Kontakty na tato zařízení (AT ambulance, poradny) ve Vašem regionu naleznete buď na adrese www.drogy.net.cz pod heslem Databáze kontaktů nebo na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci. Pokud napíšete odkud jste, ráda Vám kontakty vyhledám. Informace o alkoholové závislosti a např. i tom, jak má rodina přistupovat k alkoholikovi naleznete na adrese www.alkoholik.cz. Hodně štěstí.