syn a pervitin
miam
Dobrý den paní Kačírková, můj život je opět v troskách. Syn minulý týden utekl z léčebny, nikomu nic neřekl a prostě odjel. V pátek mi volal,že má dobrou zprávu, že dostal volno za "vzorného pacienta",což mi bylo podezřelé,a proto jsem ihned volala do léčebny,kde mi sdělili,že utekl.Volala jsem mu a byla jsem hrozně rozčilená,proč mi opět lže a hlavně,proč utekl.V pátek se mi totálně zhroutil celý svět,sesypala jsem se, měla jsem dokonce černé myšlenky, mám pocit,že už takhle dál nedokážu žít. Nemůžu pochopit jeho útěk, snášel to tam docela dobře,když jsme spolu mluvili,často se smál a kromě jednoho špatného dne si nikdy nestěžoval.Ještě mě nechal si poslat balík se zimním oblečením,který však už nepřevzal,dorazil do léčebny asi den po jeho odchodu. Když dorazil domů (mimochodem bez veškerých věcí,které nechal zatím údajně u kamarádky),mluvili jsme o tom,co se stalo, prý mu tam vše došlo,že drogy mu zničili kus života a že ten pravý boj je tady na svobodě,ne v léčebně,kde žádné nebezpečí nehrozí,kde se učí životnímu režimu a pracuje a chodí na terapie. Prý nám všem chce dokázat,že to zvládne sám. Najde si práci a nového koníčka,aby neměl volný čas na hlouposti a chce žít v klidu jako dřív,než si začal s drogama. Manžel mu řekl, že tušil,že to nezvládne a že mu nevěří,že nespadne zpět do bahna drog. Musím říci,že syn se choval jako vyměněný, prostě jako dřív,než bral drogy,z poslední doby jsem ho znala jen vzteklého a provivného, sprostého. Ted mluvil jinak, přibral v léčebně 12 kilo,vypadá mnohem lépe. Ale i tak si myslím,pokud je člověk přesvědčený žít bez drog,neutíká z léčebny. Mám obavu,že lidé z léčebny utíkají pouze za jediným účelem a to je droga. Vůbec si nevím rady, jak se zachovat, co dělat, jsem opět troska na pokraji psychických sil,nemohu se na nic soustředit,na nic jiného myslet. Slíbil,že dnes jde na pracovní úřad a že si doveze domů veškeré své věci,nemá toho doma moc na převlečení,vše měl v léčebně. Když jsme mluvili o léčebně,říkal, že ho chválili za práci, za deníky dostával kladné body. Stále se ospravedlňuje tím, že tam nepatřil, že tam jsou lidé,co berou 10 let, nejvíc lidé závislí na heroinu,ale kdyby tam nepatřil, nevzali by ho tam. Léčbu dostal na 5 měsíců,asi taky věděli, proč právě tuto dobu mu určili. Domnívám se,že a tu dobu člověka učí,jak bojovat po návratu domů a za měsíc,co tam byl,se všechno naučit nemohl. Rovněž se už doma setkal s lidmi,se kterýma bral a říkal,že se mu z nich dělá zle, a že je poslal do háje. Jenže po tom všem,co nám provedl,mu stále nemohu věřit,důvěra je křehká a ta naše byla velmi narušena. Co si mám počít dál, poradíte,jsem opravdu hodně zoufalá a na dně. Děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je mi líto, že syn léčbu přerušil. Nicméně, získal alespoň zkušenost s tím, jak taková léčba probíhá, a pravděpodobně si tam i některé věci uvědomil. Je pravda, že pravý "boj" začíná až na svobodě, ale pokud na boj člověk není připraven, je těžší ho vyhrát. Když už Váš syn použil tohoto příměru – léčebna by měla Vašeho syna „vyzbrojit“ potřebnými dovednostmi a odhodláním k boji. Ale syn se rozhodl bojovat beze zbraní. Je velmi zranitelný a nemá čím bojovat proti nepříteli(droze). Poněkud nestandardně Vám nyní položím 3 otázky, pokuste si na ně odpovědět. 1. Utekl by syn tak snadno z léčby, pokud by věděl, že nemůže počítat s Vaší podporou a pomocí, že nebude mít kde bydlet, co jíst a nebude mít žádný finanční příjem? 2. Když syn přerušil léčbu, čímž porušil Vaši dohodu (předpokládám), pocítil nebo pocítí důsledky tohoto nezodpovědného chování, aby se ho příště vyvaroval? 3. Má syn důvod pro to, aby opět nezačal užívat drogy a žít tak, jak žil když je užíval? Přečetla jsem si všechny Vaše dotazy a odpovědi – udělejte to také, vše, co lze udělat v nich naleznete. Pouze ve stručnosti shrnu nejdůležitější body: 1. Nastavit pravidla, která musí syn dodržovat a sankce za jejich nedodržení. Zcela zásadní pravidlo, které by měl syn respektovat je kontakt s nějakým léčebným zařízením – a docházení na ambulantní léčbu, pokud odmítá ústavní (to, co se mu v léčebně nelíbilo, v ambulantní léčbě nebude – zcela jistě do ambulantní léčby patří, nebude se tu setkávat s heroinisty, kteří berou 10 let, bude bojovat na svobodě, nikoliv v chráněném prostředí, jeho práci, koníčky a ani klid to neohrozí). Závislost je nemoc, stejně jako třeba zlomená noha, myslím, že by syna asi nenapadlo dokazovat Vám, že si zlomenou nohu dokáže vyléčit sám. Pravděpodobnost toho, že zvládne sám přestat a dlouhodobě abstinovat je velmi malá. 2. Nenechávejte na synovi, aby sám určoval, jak bude fungovat, co udělá či neudělá, nenechávejte se přesvědčovat o tom, že jedině on ví, co je pro něj v tuto chvíli nejlepší - nemyslím tím, že byste s ním např. pravidla a jeho záměry nekonzultovala a nebrala na ně ohled, ale vždy byste měla mít poslední slovo. 3. Je velmi důležité, abyste s problémem nebyla sama, začněte docházet k nějakému odborníkovi, konzultujte s ním problém, vyhledejte např. rodičovskou skupinu (i kdybyste kvůli tomu měla jednou týdně někam cestovat), vyhledejte pomoc psychiatra, přečtěte si nějaké publikace určené pro rodiče, jejichž dítě má problémy s drogami (např. Martin Hajný: O rodičích, dětech a drogách, Martin Hajný: Akta Y Drogový problém versus rodina, Karel Nešpor: Alkohol, drogy a Vaše děti. Bohužel tyto knihy vyšly již před několika lety a nedají se snadno sehnat – pokuste se o to v knihovně.), pročtěte si informace pro rodiče na adrese www.odrogach.cz. 4. Nenechte se problémem pohltit a myslete také a svůj život – synovi jistě vyčerpaná a psychicky zničená matka nepomůže (naopak silná matka, která se dokáže k problému přímo postavit a řešit ho místo toho aby se hroutila, poskytuje svému dítěti neocenitelný vzor). Jednou prohranou bitvou boj nekončí. Přeji hodně sil.