Gee
Dobrý den, chtěla bych se zeptat,jestli by bylo hodně nebezpečné pohybovat se v prostředí toxikomanů?Toxikomanie mně zajímá z hlediska lidí,nemám zájem drogy vyzkoušet na vlastní kůži,je mi necelých 17,cigaretu jsem v ruce držela jen jednou,tvrdší drogy vyzkoušet nechci,Ale chtěla bych si vypracovat práci o toxikomanech,žít s nimi,vidět jejich prostředí a udělat si o tom obrázek.Dokáží být např. "heráci" hodně agresivní na takové lidi?Na lidi,kteří se jim třeba snaží pomoct nebo kteří se o ně jen trochu zajímají?Máte s tím nějakou vlastní zkušenost? A ještě jeden dotaz: Dělám soukroumou školu,ve třídě je nás 14 vč.mně a holky jsme jen tři.Přesto jedna moje spolužačka kouří a "hulí".Dřív o tom jenom vyprávěla,ale v poslední době si trávu nosí i do školy,v takových malých pytlíčcích,o přestávce ji vytáhne na lavici a všem ji ukazuje,jako kdyby to někoho zajímalo.Někdy přijde do školy zhulená,strašně "smrdí" trávou,ale pořád si myslí,že je hvězda.Vyzkoušela i tvrdší drogy (extázy,houbičky).Chtěla bych proti tomu něco udělat,ale je mi nepříjemné jít za ředitelem,se kterým máme celkem přátelský vztah,a všechno mu říct.Sama říká,že "feaťáci a podobná verbeš" jsou odporní,ale myslí si zcela něco jiného...Je mi jedno,co dělá ve volném čase,ale nechci,aby to tahala do školy... Děkuji předem za odpovědi,s pozdravem Gee

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, myslím si, že by pro Vás opravdu bylo hodně nebezpečné pohybovat se v prostředí toxikomanů, navíc pokud si představujete pohyb mimo nějaké odborné zařízení. A pro práci s toxikomany v protidrogovém zařízení se doporučuje věk nejméně 18 let, lepší je až věk nad 20 let. Dále by takový člověk měl mít minimálně střední školu a měl by mít vyřešený vztah k drogám. Vždy zájemcům o tuto problematiku doporučuji se zamyslet nad tím, co je na práci s drogově závislými lidmi láká a zda by kontakt s drogově závislými pro ně nebyl ohrožující směrem k užívání drog. Udělat si obrázek o tom, jací jsou lidé na drogách jistě můžete i bezpečnějším způsobem v rámci např. praxe v protidrogovém zařízení (ale samozřejmě až od 18 let). Osobní zkušenost s lidmi užívající heroin mám, ale pouze v rámci práce v kontaktním centru. Vzhledem k tomu, že sem přichází dobrovolně a využívají zde služeb, které jsou pro ně důležité, nemají potřebu být vůči nám agresivní. Co se týká problému se spolužačkou. Asi bych na Vašem místě měla o spolužačku obavy a snažila se jí nějak pomoci – asi by mi ani nebylo úplně lhostejné to, že drogy užívá ve svém volném čase. Promluvte si se spolužačkou o tom, že Vám její chování vadí a z jakých důvodů a co všechno tím riskuje (jedná se nejenom o rizika spojená s užíváním marihuany, ale také postih ze strany školy či dokonce právní postih, v případě, že by se prokázalo, že drogu někomu dala či prodala, více informací si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách). Můžete jí nabídnout pomoc při kontaktování nějakého protidrogového zařízení. Možná by stálo za to, aby Vás podpořila i nějaká další kamarádka - spolužačka. Myslím si, že by bylo vhodné, pokud spolužačka ve svém počínání i přesto bude pokračovat, abyste to někomu sdělila. Někomu z pedagogů, ke kterému máte důvěru a u kterého jste si jistá, že spíše než okamžitou represi zvolí jinou možnost řešení – např. to, že si s dotyčnou promluví o možných důsledcích, které by mohlo její počínání mít a nutných opatřeních, která budou následovat, pokud se bude i nadále takto chovat. Nebo se možná lépe znáte s jejími rodiči, se kterými byste si o tom mohla promluvit. Nebude to jednoduché a vaše spolužačka asi nebude úplně nadšená, ale možná časem váš postoj ocení. Mějte se hezky.