škola
ala31
Dobrý den, mám 19ti letého syna a nemá žádné vzdělání a že bere drogy, vím asi 14 dní. Sám říká že mar. kouří už dlouho a o prázdninách začal šňupat Pervitin. Byli jsme s ním v poradně, ale když jsme tam byli podruhé, toto pondělí, nechtěl jet s námi domů, že přijede večer. Nepřijel, až druhý den v úterý a spal v jednom kuse až do čtvrtka. Řekl nám že ho to ve škole nebaví (sám si ji vybral) a v pátek se zkusí přihlásit na jinou školu a do půl 8 bude doma. Už budou 2 hodiny ráno a dosud nepřišel. Má strach, že zase bude na drogách. Do školy nechodí, volali mi ze školy, že už tam 3 týdny nebyl, vždy slíbí, že tam půjde a nikdy to nesplní. Co máme dělat? Děkuji. Peníze nedostává.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Váš syn je plnoletý a tudíž za svůj život plně zodpovědný. Pokud s Vámi chce bydlet, musí dodržovat pravidla společného soužití, na kterých byste se společně měli domluvit. Tato pravidla by se měla týkat toho, že syn bude buď řádně navštěvovat školu (také byste si měla rozmyslet do kolika let budete syna podporovat v „chození nechození“ do školy) anebo chodit do zaměstnání a tudíž Vám finančně přispívat na domácnost. Měl by se domácími pracemi podílet na chodu domácnosti. Dále by neměl užívat drogy anebo pravidelně docházet do protidrogového zařízení a léčit se. Měl by dodržovat domluvené příchody domů a chovat se k Vám slušně. Pokud syn nehodlá pravidla dodržovat a chovat se tak „samostatně“ jak popisujete, měl by se stejně samostatně starat sám o sebe. Pokud má u Vás zázemí, kam se může kdykoliv vrátit, Vy mu ještě poskytujete jídlo a další servis, aniž by plnil své povinnosti, nemá asi příliš potřebu něco měnit. Neřešte za něj problémy, které mu vzniknou v důsledku jeho nezodpovědného chování, neomlouvejte mu absence ve škole, nevyřizujte za něj donekonečna přijetí na nové školy. Možná jedině problémy ho dotlačí k nějaké změně. Pokračujte v docházení do poradny, pokud nebude chtít syn, docházejte tam sama, případně společně s manželem a konzultujte zde, jak vůči synovi postupovat (nepíšete, do jaké poradny docházíte, bylo by vhodné aby to byla poradna zabývající se drogovou problematikou, kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz nebo ještě napište a já Vám vhodné kontakty vyhledám). Když budete mí chuť, napište, jak vše probíhá. Přeji hodně trpělivosti. Mějte se hezky.