Nutkanie piť chlast.
Miro
Dobrý deň. Je to už viac než mesiac, čo som sekol s pitím alkoholu. Dôvodov bolo viac, najmä to, že v podstate od mojích 15 rokov keď som prvykrát ochutnal chlast, tak som sa v jeho konzumácií nevedel kontrolovať, nič také ako pitie s mierou pre mňa neexistovalo. Vzhľadom na to, že v našej rodine je alkoholizmus a u mňa su jasné sklony k tomu, tak som sa rozhodol prestať. Lenže to nie je po prvykrát. Už som mal aj troj mesačnú pauzu a všelijaké iné s rôznou dlžkou. Taktiež mám skúsenosti s trávou, čo ale nepovažujem za nejaký problém, pretože paradoxne jej užívanie viem kontrolovať. Taktiež aj s hulením som mal pauzu 7 mesiacov (čo je myslím, tak trochu dôkaz, že žiť bez toho viem), ale začal som znovu, kvôli tomu aby som prekonal nutkanie spíjať sa. Húlil som takmer každý deň, počas mojej aktuálnej abstinencie, ale pred nedávnom ma to prestalo baviť, lebo som si uvedomil, že hulím veľa, a taktiež ma to ani nejako neláka. Problém však pre mňa nie je tráva, ale zasa ten chlast. Opäť sa mi vracia ta dotieravá zákerná chuť opiť sa. Ale viem, že keď sa opijem raz, tak som v tom kruhu naspäť. Preto vás chcem poprosiť, či nemáte pre mňa nejaké rady, alebo aspoň povbudenie do mojej zrejme celoživotnej abstinencie, lebo skončiť ako troska, to rozhodne nechcem. Prečo trávu zvládam a chlast nie? Prečo sa dokážem prekonať a nepiť, ale to nutkanie sa vždy vráti? A najmä, čo zmeniť aby som v našej "alkoholovej" kultúre, bol schopný existovať ako abstinent bez toho, že by som bol považovaný za čudáka alebo abstinujúceho alkoholika. Vďaka za akúkoľvek odpoveď. P.S. Teraz mám 19 rokov. Takže ešte by nemalo byť neskoro.

Odpověděl: Jakub Minařík
Existují léky, kterým se říká anticravingové, které tlumí chuť na alkohol. nejsou ale volně prodejné, musel by je vám předepsat lékař. Také nevím, jak je to s jejich úhradou na slovensku. V čechách je pojišťovna nehradí. Existují také látky, které blokují metabolismus alkoholu (disulfiram, známý jako Antabus) - napijete se a je vám strašně zle. Vzhledem k vaší anamnese se mi jeví farmakologická podpora jako moudrá, abstinence je pro vás viditelně obtížná. Doporučil bych tedy zajít do AT ambulance a tam to s probrat s kolegy. Ohledně toho konopí - podle toho co popisujete je to pro vás dosti pravděpodobně mnohem bezpečnější droga než alkohol, byl bych však na vašem místě s jeho užíváním opatrný.