Prosíme o radu
J.K.
Dobrý den, prosím o radu s mým bratrem, ze kterým jsou opravdu velké starosti...Ničí to celou rodinu... Asi před 5 lety bratr začal brát Subutex injekční jehlou...(moc nevím jak to nazvat)...Nechodí do práce, nemá žádné zájmy..nesnaží se nijak se léčit...2x byl v Bohnicích na léčbě, ale podepsal reverz...Bydlí semnou(jsem jeho sestra) a s mým otcem...otec má dvě práce...protože se snaží splácet jeho dluhy...vlastně se dá říct, že bratra ve všem živí...jídlo, nájem...Otec ho nechce vyhodit, přeci jen je to jeho syn...Kdyby bylo po mém tak už zde nebydlí...Když se snažím si s bratrem pohovořit o celé této situaci...tak odpovědi jsou jen typu: Nevím...na všechno odpoví nevím...prostě se nesnaží to nijak řešit...Uvažovala jsem o tom ho dát léčit, ale jak udělat to, aby nemohl podepsat reverz?? Aby zde byl třeba rok pod nátlakem?? Aby už to všechno trápení bylo za náma?? Prosím o radu co v této situaci dělat...Děkuji moc...vážím si každé malé rady...

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že i přes četná zklamání z léčebných pokusů bratra se ozýváte a chcete situaci řešit. Z toho, co píšete, mě napadá, že otec ve snaze svému synovi pomoct, mu prokazuje tak trochu „medvědí službu“. Ono často nepomáhat paradoxně pomůže nejvíce. Takže já souhlasím s Vámi, že by se bratr měl postavit na vlastní nohy (jinak nebude mít důvod svou situaci měnit) – je plnoletý a měl by se o sebe sám starat (i o své dluhy). A pokud s Vámi chce bydlet, musí dodržovat pravidla, na kterých byste se všichni společně měli domluvit – měl by začít platit své dluhy, přispívat na domácnost, nebrat drogy (pokud užívá injekčně subutex – není to léčba, ale je to užívání drogy), chovat se vůči ostatním členům domácnosti slušně. Nedobrovolná léčba pro závislost je v současnosti možná pouze za určitých okolností. § 23 odst. 4 zákona č. 20/1966 Sb. ve znění pozdějších předpisů říká, že nemocného lze bez jeho souhlasu převzít do ústavní péče: a) jde-li o nemoci stanovené zvláštním předpisem, u nichž lze uložit povinné léčení, b) jestliže osoba jevící známky duševní choroby nebo intoxikace ohrožuje sebe nebo své okolí, c) není-li možné vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné výkony nutné k záchraně života či zdraví. Pak je to také možné, pokud by bratr spáchal trestný čin a byla by mu léčba nařízena soudem jako tzv. ochranné opatření. Asi Vás tato odpověď příliš neuspokojila, ale na druhou stranu si myslím, že nedobrovolná léčba nemá zdaleka takový efekt, jako léčba dobrovolná. Je třeba najít způsob, jak bratra k dobrovolné léčbě motivovat. Třeba tím, že nebudete řešit bratrovy problémy, které mu v důsledku jeho chování vznikají. Člověk se často právě pod tíhou problémů k tomuto kroku odhodlá. Pokud Váš bratr nemá zájem o odbornou pomoc, využijte ji alespoň Vy s otcem, navštivte nějaké protidrogové zařízení (v každém větším městě funguje kontaktní centrum) či poradnu pro rodiče a poraďte se zde, jak vůči bratrovi postupovat a jak ho motivovat ke změně. Pokud jste z Prahy, využijte služeb Poradny pro rodiče (a další blízké osoby uživatelů drog) Sananim, která sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Přijít sem můžete bez doporučení, ale je třeba se předem objednat na telefonu: 739 268 527 (pondělí až pátek 9.00 – 19.00). Pokud z Prahy nejste, můžete si kontakty vyhledat na internetové adrese www.drogy-info.cz nebo napište a já Vám vhodné kontakty vyhledám. Přeji Vám hodně síly a trpělivosti. Mějte se hezky.