jak pomoc
zagorka
chtela bych pomoc sestra udajne brala nejake drogy nevim jake porodila dite ktere ji bylo odejmuto soudne je to mesic co je po porodu je chvilkama uplne mimo myslim si ze nyni nic nebere je furt s nekym bud semnou nebo se sestrou je stale moc unavena a ma furt strasny hlad semnou je docela v klidu kdyz ji reknu aby semnou zasla k doktorovy odmita odmita jakoukoliv lecbu chtela by svoje dite ale nic nevyridi vse jsme museli vyridit sni se sestrou je agresivni sprosta udajne brala pervitin ale v nemocnici mi rekli ze takovy dva mesice nic v sobe nemela chteli by jsme ji pomoci je mlada a ma cely zivot pred sebou nikdy nekradla myslim si ze by neublizila ale nechce se lecit ani do prace nechce sice je zaevidovana na urade prace ale na zdravotnim pojisteni ma dluh a musi z neceho zit ted je strasne unavena a rika ze ji uplne vsechno boli ale nerekne co jen ze cely telo uz nevime co sni dekuji predem za jakokoliv odpoved jeste jsme ji navrhli ze by mohla s ditetem do nejakeho ustavu v praze tam by mohli byt spolu ale i to odmita kdyz ji malou privezeme tak se o ni moc hezky stara ale pouze tak tri hod pak ji musime zase odvest jde si lehnout a spi nechce s nikym komunikovat

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, projevy chování, které popisujete u sestry (únava, psychická labilita, nadměrná spavost, hlad) se opravdu často objevují po vysazení pervitinu. Ale výjimečně v takové intenzitě přetrvávají tak dlouhé období jako jsou tři měsíce. Takže buď Vaše sestra přestala pervitin užívat později než píšete anebo se může jednat o problémy, které s pervitinem nesouvisí, napadá mě tzv. „poporodní blues“, které je přechodnou záležitostí nebo poporodní neurotická deprese – tento stav je vážnější a mnohdy vyžaduje zásah psychiatra. Pokud sestra jeví o dítě, alespoň v rámci svých možností, zájem a chtěla by ho získat zpět do své péče, zcela určitě má šanci (pokud pro to samozřejmě něco udělá). V tomto případě by bylo nejlepší zkontaktovat Denní stacionář Sananim, který se přímo specializuje na matky s drogovou kariérou a jejich děti – poskytuje jim buď ambulantní léčbu nebo zprostředkovává dlouhodobou rezidenční léčbu v Terapeutické komunitě Karlov, kterou může matka absolvovat společně se svým dítětem. Píšete o možnosti společného pobytu matky s dítětem v ústavu v Praze – pravděpodobně máte na mysli Dětské centrum s komplexní péčí a podpůrnou rodinnou terapií při Fakultní Thomayerově nemocnici s poliklinikou. Tento pobyt je výhodný vzhledem k tomu, že centrum nabízí možnost zácviku matky v péči o dítě a komplexní péči zdravotnickou, terapeutickou i sociální. Navíc velmi úzce spolupracuje se zařízeními Sananimu – jak s Denním stacionářem, tak i s Terapeutickou komunitou Karlov. Myslím, že vzhledem ke složitosti situace a k nedostatku informací, které mám z Vašeho dotazu k dispozici (např. s kým sestra nyní bydlí, jaká je její drogová kariéra, kdo má do péče svěřené její dítě, jak fungovala před porodem…) není možné přes internet jednoduše napsat, jak se máte nyní zachovat. Jistě nic nezkazíte tím, když budete se setrou mluvit o tom, proč odmítá všechny Vaše nabídky pomoci – možná se Vám pak povede její obavy rozptýlit a sestru přesvědčit. Také jí dejte jasně najevo, za jakých podmínek jí budete pomáhat a podporovat. Tou zásadní podmínkou Vaší pomoci by měla být sestřina léčba (v jakékoliv formě) a její snaha postavit se na vlastní nohy. Bylo by lepší, kdybyste konkrétní kroky konzultovala s odborníkem na drogovou problematiku, a to buď v kontaktním centru (které bývá v každém větším městě) nebo v poradně pro rodiče a blízké osoby. Ale myslím si, že vzhledem ke specifickému problému, který se týká matky s dítětem, byste měla, pokud to jen trochu půjde, zkontaktovat již zmíněný Denní stacionář Sananim, adresa: Janovského 26, Praha 7, telefon: 220 803 130. Pokud nebude možné toto zařízení zkontaktovat, kontakty na jiná vhodná zařízení si můžete vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem „Mapa pomoci“ nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Doufám, že se sestra brzy zotaví a začne spolupracovat na řešení této nelehké situace. Mějte se hezky. P.S.: Pokud by se stav sestry výrazně zhoršil – měla by sebevražedné či agresivní chování a ohrožovala tím sebe či své okolí, neváhejte zavolat rychlou záchrannou službu.