Dotaz na pí.Orlikovou
Utajená
Dobrý den,před nějakou dobou jsme spolu řešily případ mého bratrance, který bere pervitin.Jak jsem zmiňovala,bydlí u mé babičky s dědou,ale není to proto,že by zodpovědnost za něho převzali prarodiče zopdovědnost místo vlastních rodičů, ale proto, že rodiče se ho zřekli (při sebemenší zmíňce o něm jeho otec rezolutně prohlásí,že toho člověka nezná a ať o něm předním nemluví), babičce se ho zželelo, rozhodla se tedy proti skutečně všem ke kroku, že se ho "ujme" a zkusí mu poskytnout zázemí. Musím podotknout, že i děda je proti tomu, aby u nich bydlel, každou chvíli jej vyhazuje apod.Jenže situace se začíná komplikovat. Začíná se více toulat,injekční stříkačky zmizely, je agresivní i na babičku, se mnou přestal komunikovat ve chvíli,kdy jsem se ho začala na určité věci ptát, na smsky, které mu píšu nereaguje. Ale já to i přesto nechci vzdát, občas mu napíšu, že kdyby potřeboval pomoci, že jsem zde. Jenže on přijde na 2-5dní k babičce, nechá se "vykrmit", vyspí se a pak zase zmizne. Je mu jedno,jestli je teplo a nebo zima, je mu jedno, že nemá ani korunu na živobytí. Už dvakrát měl možnost mít práci,šance zahodil. Zítra má jít na jednu práci, která je dokonce mimo současné bydliště, tedy má šanci se vyprostit z toho bludného kruhu feťáků a kurev,jak on sám říká (tuto práci mu našel náš jiný příbuzný-další bratranec,sám v té firmě pracuje).Na jednu stranu je on plný elánu, že se chce odstěhovat,začít žít jinak,ale když přijde na lámání chleba,má zajet na tu práci,má nastoupit, tak se prostě a jednoduše ztratí. A my teď nevíme co dál. Má ho babička vyhodit z bydleni (už několikrát mu říkala, že když opět zmizí bez zprávy, tak jej domů nepustí,ale pak se jí ho zželí a vezme ho zpět) a nebo mu má dát šanci? Ale jakou vlastně? Pokud se to nikam nepohne, nic se nezmění. U babičky bydlí už 9měsíců a nic se nezměnilo.kromě toho, že alespoň víme, že žije. Jenže trochu málo,ne? Zima je na krku,nechceme ho vyhodit na mráz,jenže pokud by to měla být jedna z cest, i já jsem odhodlaná toto udělat. Za 14dní jdu na jednu konzultaci do spol.Podané ruce v Brně,bohužel podávají konzultace 1x za týden, takže dříve se tam nedostanu. Ale co do té doby udělat? Máte nějaký nápad? Přivítám cokoliv. Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, vzhledem k tomu, že kolegyně Bára Orlíková je nyní na nějakou dobu mimo internetové připojení, budu na váš dotaz reagovat já, abyste zbytečně nečekala. Myslím, že to, že jste si sjednala konzultaci do Podaných rukou je určitě velice rozumné. Prodlevu 14 dní bych nepovažovala s ohledem na to, jak dlouho již bratrancovy problémy řešíte, za nějak fatální. Určitě tam budete mít více času problém důkladně probrat a ujasnit si další kroky než tady po internetu. Z mého pohledu, jak nyní situaci popisujete, bych považovala za důležité, aby vaši prarodiče byli v jednání s bratrancem důslední. To znamená, aby podmínky, které mu pro společné bydlení stanovili, také dodrželi. Pokud tedy mezi podmínky společného bydlení patřilo to, že si bratranec najde práci a nebude z domu jen tak beze zpráv mizet, měly by také z jejich strany následovat sankce, jestliže to bratranec nedodrží. Chápu, že o něj máte obavy a máte potřebu jej "chránit", tím mu však užívání pervitinu spíše usnadňujete. Bratranec by si měl sám uvědomit, že užívání pervitinu a nezodpovědné chování k blízkým pro něj má i negativní důsledky. Věřím, že se vám nakonec povede bratrance ke změnám motivovat a situace v rodině se nakonec upraví. Zatím přeji hodně štěstí.