POMOC PRO SYNA
MIJA
Dobrý den,syn(15 let),začal chodit na stř.školu a od září tak 1-2dny v týdnu nechodí do školy,domů se vraci večer,někdy až ráno.Tenhle týden byl ve škole jen jednou,nepomáhají domluvy,zákazy,prosby.Ty dny ,kdy nechodí do školy, chodí se st.spolužákem do lesa na lysohlávky a samozřejmě je konzumují.Bydlíme v jihomoravském kraji,potřebuji radu kam se obrátit o pomoc a nevím jestli doma tento problém zvládneme,se synem není řeč,slibuje že už to neudělá,lže,utíká z domova,na vše se vykašlal jediné co ho zajímá je ten starší spolužák a"výlety do lesa".Prosím o radu a děkuji za odpověd.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pohovořte si se synem o důvodech jeho chování a o změně, ke které došlo po příchodu na střední školu. Je možné, že má ve škole problémy (se spolužáky, s některým učitelem, s učením) a že řešením těchto problémů by se upravilo i popisované problematické chování. Pokud syn není plnoletý a bydlí s Vámi v jedné domácnosti, musí dodržovat pravidla, která si (nejlépe společně) domluvíte. Mezi taková pravidla patří docházka do školy, plnění domácích povinností, příchody domů ve smluvenou dobu, neužívání alkoholu a drog (už vůbec ne doma), slušné chování vůči rodičům. Za každé nedodržení by měla následovat sankce – zde si musíte promyslet, co všechno je pro syna důležité a čím ho opravdu můžete „potrestat“ – snížení nebo odebrání kapesného, žádné nakupování značkového oblečení, drahých věcí, kreditu do mobilního telefonu apod. Neomlouvejte mu absence ve škole, měl by si nést důsledky svého chování sám. Myslím si, že ve Vaší situaci bude opravdu rozumné obrátit se o pomoc na nějaké odborné zařízení. Pokud je pro Vás dostupné Brno, zkontaktujte Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti, Sládkova 45, 613 00 Brno, tel.: 548 526 802. Toto zařízení nabízí poradenství uživatelům drog, rodičům pak krizovou intervenci a poradenství při potížích spojených s dospíváním dětí (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.) a poradenství pro rodiče, jejichž dítě experimentuje nebo dlouhodobě zneužívá návykové látky. Také je zde možné využít rodinné terapie (je nutná účast všech členů rodiny). Zařízení provozuje na uvedeném telefonním čísle poradenskou telefonickou linku (můžete volat každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod.). Dále se můžete obrátit na některé kontaktní centrum, standardní nabídkou služeb těchto zařízení je i poradenství pro rodiče. Kontaktní centrum Netopeer o.s. sdružení Podané ruce, Horní Česká 4, Znojmo, 669 02, telefon: 515 264 996. Kontaktní centrum, Stromořadí 8, Břeclav, 690 02, telefon: 519 322 842. Kontaktní centrum, Oblastní charita Hodonín, Pančava 56, Hodonín, 695 01, telefon: 518 343 842. Kontaktní centrum Drug Azyl, Podané ruce, o.s., Vídeňská 3, Brno, 639 00, telefon: 543 249 343. Kontaktní centrum, Stolařská ul. 521, Veselí nad Moravou, 698 01, telefon: 518 611 589. Kontaktní centrum, U zdravotního střediska 1542, Dubňany, 696 03, telefon: 518 611 589. Kontaktní centrum Chill out, Palackého 194, Kyjov, 697 01, telefon: 518 611 589. Je škoda, že jste nenapsala, kde konkrétně bydlíte, informace o kontaktech by byly přehlednější – klidně ještě napište a já Vám o zařízení vhodném pro Vás napíši více informací. Na adrese www.odrogach.cz si také můžete přečíst informace pro rodiče, jejichž dítě má problémy se zneužíváním návykových látek. Přeji Vám hodně trpělivosti. Mějte se hezky. P.S.: Na emaily v této poradně neodpovídáme (pravděpodobně jste emailovou adresu uvedla právě z tohoto důvodu), ale posílám Vaši odpověď jako skrytou, takže si ji budete moci přečíst pouze Vy.