pomoc
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Už jsem celkem zoufalá a nevím, jak pomoci svému příteli. Někdy koncem loňského roku, začátkem letošního si začal pohrávat s heroinem (kouří, nepíchá si). Ze začátku byly jeho dávky velmi malé. Většinou se cena pohybovala kolem 200 kč a stačilo mu to a neměl potřebu kupovat si často, jednou dvakrát do měsíce stačilo. Postupem času se dávky a samozřejmě ceny zvyšovaly a došel na hranici 1 000 Kč (tedy za celý gram) a to téměř denně. Trvalo to měsíc, tak mi to tvrdil. Pak se to uklidnilo a já ho měla pod kontrolou a snažila se ho krotit. Samozřejmě jsem mu občas dovolila (domluvili jsme se půl g do měsíce), nechtěla jsem, vím co to s ním dělá, jak si tím ubližuje. Ale jeho psychický nátlak a nálady, kterým jsem podlehla, jsem prostě nezvládla. Prostě věděl moc dobře, jak na mě. Rozhodl se s tím skončit. Věřím, že si uvědomuje, jak tím ničí sebe, mě ale i náš vztah. Vždycky jsem stála za ním a snažila se ho ve všem podporovat i v tom, že s tím sekne. Ale jsou to stále sliby, ano sice vydrží 14 dní, měsíc. Pořád tvrdí, že má slabou vůli, ale já vím, že když bude opravdu chtít, že to dokáže. Ale pak to začně nanovo a on naléhá a je podrážděný, protivný. Nyní hodlám razantně jednat. Už mě to nebaví, sem celkem zoufalá. Máme spoustu plánů do budoucna, ale takhle by to nešlo. Nechci a nemám v plánu ho opustit. Chci mu pomoc, jen nevím jak na to, spíš na něj. Myslím, že nějaký nátlak a výhružky jsou o ničem. Potřebovala bych si s někým promluvit, kdo by mi poradil. Děkuji Lucka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Lucko, to jak vývoj užívání Vašeho přítele popisujete, je u konzumace heroinu naprosto typické. Dávka látky se postupně zvyšuje, s tím samozřejmně stoupá i cena na den a s tím přichází i další problémy, které se k tomuto bohužel váží. Nicméně Vy sama moc dobře víte, že to již takto dál nejde, přítelova závislost vztahu neprospívá, ale jestliže Váš přítel na svoji závislost nezačne pohlížet jako na problém, který bude ochoten řešit, Vy sama s tím nic nezmůžete. Musí především on. Udáváte, že jste pod tlakem přítele, v minulosti jste mu "dovolila" půl gramu do měsíce, toho bych se raději příště vyvarovala. Váš přítel by od Vás měl dostat jasnou informaci o tom, že ho s drogami nepřijímáte a nehodláte je tolerovat. Také zmiňujete, že Váš přítel by tento problém rád zvládnul sám. O to se samozřejmě může pokusit, ale mnohem větší šanci na úspěch a na dosažení trvalé abstinence je za pomoci odborné podpory. Spoustě lidem se podařilo z drog dostat, je to ale běh na dlouhou trať a opravdu nejvíce v tomto případě funguje úspěšné dokončení léčby a na to navazuje dlouhodobé doléčování. Je od Vás hezké, že chcete příteli pomoc, určitě jste mu velkou oporou, ale ani pro Vás to jistě nebude jednoduché. Napíši Vám kontakty kam se Vy osobně můžete dojít poradit a celou Vaši situaci probrat více konkrétněji. Kontaktní centrum o.s. Světlo Krále Jiřího 38 Karlovy Vary tel : 353 222 742 vedoucí zařízení : Jana Huttová ( všechny služby K-centra jsou bezplatné a můžete jich využít i zcela anonymně. K-centra poskytují i poradenství blízkým osobám uživatelů drog. Můžete přijít během provozní doby, mnohem lepší je předem zavolat a dohodnout si termín konzultace. Nemusíte čekat a pracovním má na Vás i pak více času ). AT ambulance Myslbekova 4 Karlovy Vary tel : 353 230 880 MUDr. Beran Vladimír P.S. spíše bych doporučila návštěvu K-centra, v případě přítelovi spolupráce by mu pracovníci K-centra pomohli zprostředkovat léčbu. V případě dalších dotazů se můžete opět obrátit na naši webovou poradnu. Přeji hodně štěstí a držím palce ať vše dobře dopadne. M.K.