pervitin
Kristinka
dobry den mam na vas zopar otazok. fukam alebo bodkujem biele asi pol roka. jeden krat som si to aj slahla pretoze moj chalan si to slaha a chcela som to skusit, ale mam ekzem a strasne som sa vyhadzala takze som toto aplikovanie okamzite zamietla. poslednych par tyzdnov to davam kazdy den. tak okolo 1/2ciar na den. cez vikendy alebo ked mam nejake skusky v skole tak asi 4 az pol kubika. no tolko o mne a teraz tie otazky. 1.beriem kortikosteroidy koli ekzemu, moze to nejako vadit? 2.v poslednom case ak si nahodou dva dni nedam tak v druhy den nevladzem absolutne nic ani vstat s postele len lezim a snazim sa prezit stavy a ak nahodopu musim do skoly alebo tak tak tam lahnem na lavicu a spim ba dokonca sa mi zatvaraju oci aj ked idem po vonku, moze to byt koli tomu ze som to zacala davat kazdy den? 3.ked sa robia vytery z nosa a krku tak sa to da najst? 4.co je lepsie (zdravsie, menej navykove) snupat alebo fajcit? lebo kazdy tvrdi nieco ine... 5.po kolkych mesiacoch vznika zavislost? viem ze zalezi od okolnosti ale ak sa to da trosku priblizit tak aspon cca 6. v poslednom case zacinam byt uz celkom dost paranoidna, viem ze je to normalne ale otazka znie: je to prejav psychickej zavislosti alebo to je len obycajny stav? a posledna 7.otazka je pre mojho chalana: ako sa registrovat na Hranicnej na vymenu striekaciek? dufam ze na moje otazky zodpoviete a velmi pekne vam dakujem.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokusím se na Vaše otázky odpovědět. 1. Užívání pervitinu organismu vadí, i kdybyste kortikosteroidy neužívala. Snižujete tím obranyschopnost svého organismu, což problémy s ekzémem může ještě prohloubit (uživatelé drog i bez ekzému mají obecně problémy s pokožkou). 2. Reakce, které popisujete, jsou typické po vysazení pervitinu – únava, spavost, psychická labilita, organismus se tak zotavuje z velkého výdaje energie, ke kterému při intoxikaci dochází. 3. Při těchto vyšetřeních se testování na přítomnost drog v organismu nedělá – na to se musí použít vždy speciální testy, lékař by Vás o tomto počínání musel informovat. 4. Není jednoduché říci, která z forem užívání je zdravější, když samotné užívání pervitinu je škodlivé. Každopádně jsou oba způsoby bezpečnější než injekční aplikace. Ale každý z těchto způsobů má svá rizika(kouřením riskujete poškození dýchacích cest, šňupáním zase podráždění nosní sliznice a poškození nosní přepážky), opravdu se dá těžko říci, který je vhodnější, možná je jejich kombinace (ani jedním způsobem užívání však nezabráníte psychické závislosti, pokud budete i nadále brát). 5. Vznik závislosti je individuální záležitost, záleží na frekvenci a intenzitě užívání, na kvalitě drogy, na metabolismu uživatele, na jeho psychických dispozicích. V zásadě lze hovořit o měsících (velmi přibližně asi 6 měsíců). 6. Být paranoidní není ani normální ani obyčejný stav. Je to stav, který často vzniká při pravidelném a dlouhodobém užívání pervitinu. Myslím, že je to pro Vás znamení, že máte přestat či alespoň velmi zvolnit, protože si koledujete o toxickou psychózu. 7. Nevím přesně, kde máte na mysli, že se má přítel registrovat. Pravděpodobně máte na mysli Centrum pro léčbu drogových závislostí v Bratislavě. Přesnou informaci o tom, jak se zde registrovat jsem na stránkách centra nenašla, ale předpokládám, že to bude obdobné jako v kontaktních centrech v Čechách - tzn. stačí osobní kontakt přímo v zařízení. Ještě na závěr mi nedá nenapsat Vám, že jste uvedla dost důvodů pro to, abyste se pokusila svůj životní styl spojený s užíváním pervitinu změnit a vyhnout se tak problémům, které se začínají objevovat a pokud nepřestanete, budou se prohlubovat. Tak hodně štěstí a kdybyste potřebovala poradit, jak z toho ven, ještě napište. P.S: Informace o pervitinu si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny pod heslem Stimulační látky. Na adrese www.infodrogy.sk funguje slovenský Drogový informační portál.