alkohol a marihuana
mira
Mám dotaz synovy je 17 let ,v poslední době začal pít a naposled měl 1,9 promile alkoholu,vypil mě i doma lahev vodky stím,že píše texty a pomáhá mu to občas si i zapálí trávu.Ze školy odešel kvůli absenci a ted mu delá problémy i docházka do jiné školy na žádné domluvy nedá a nic sním nehne.Poradte co můžu udělat a jak mu pomoct děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud syn není plnoletý a bydlí s Vámi v jedné domácnosti, musí dodržovat pravidla, která si spolu domluvíte. Je důležité do tvorby dohody o pravidlech společného soužití zapojit i syna – nebude mít pocit, že Vás pouze musí poslouchat, ale že dodržuje pravidla, na kterých se spolupodílel. Mezi taková pravidla patří docházka do školy, plnění domácích povinností, příchody domů ve smluvenou dobu, neužívání alkoholu a drog (už vůbec ne doma), slušné chování vůči rodičům. Za každé nedodržení by měla následovat sankce – zde si musíte promyslet, co všechno je pro syna důležité a čím ho opravdu můžete „potrestat“ – snížení nebo odebrání kapesného, žádné nakupování značkového oblečení, drahých věcí, kreditu do mobilního telefonu apod. Neomlouvejte mu absence ve škole, měl by si nést důsledky svého chování sám. Možná by bylo nejlepší, pokud byste se o konkrétních krocích nejdříve poradila s odborníkem – zajděte do odborného zařízení nebo do poradny, kde Vám poradí, co všechno lze v této situaci dělat, případně Vám pomohou s tvorbou dohody o pravidlech a poskytnou poradenství ohledně synova užívání marihuany a alkoholu. Pokud jste z Prahy nebo je pro Vás Praha dostupná – zkontaktujte Poradnu pro rodiče Sananim, která sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Přijít sem můžete bez doporučení, ale je třeba se předem objednat na telefonu: 739 268 527 (pondělí až pátek 9.00 – 19.00). Pokud z Prahy nejste, můžete navštívit jakékoliv jiné protidrogové zařízení (v každém větším městě funguje kontaktní centrum) nebo poradnu, která poskytuje rodičům poradenství při problémech s užíváním drog a alkoholu u dětí - kontakt na zařízení ve Vašem regionu naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo na adrese www.drogy.net.cz pod heslem Databáze kontaktů. Nebo můžete napsat odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Na adrese www.odrogach.cz si také můžete přečíst informace pro rodiče. Využít můžete i poradenskou telefonickou linku Poradenského centra pro drogové a jiné závislosti Brno, tel.: 548 526 802, každý pracovní den od 8.00 – 16.00 hod. – zde se specializují na řešení problémů s dospívajícími dětmi (drogy, škola, komunikace, vztahy atd.). Přeji Vám hodně trpělivosti.