alkoholik na vesnici
anavi
Dobrý den, potřebovala bych poradit s tátou a jeho pitím. Je mu 57. Pije už skoro každý den, možná pár dní vypadá střízlivě, ale moc dlouho to nevydrží. Pije podle mně hlavně víno a pivo, víno si schovává - bohužel všechny schovky neznáme, přes den si třeba jede něco zařídit, ale je jasné, že se cestou stavil v hospodě. Často zapomíná (nejenom doma, ale i ve své práci), pokud mu máma něco řekne, většinou jí obviňuje, že je zaujatá a že to s ní už není k vydržení. Situaci zhoršuje to, že mám těžce postiženého bratra, který je plně odkázán na cizí pomoc. Táta se o něj vždy příkladně staral (jediný v rodině řídí), snaží se stále, ale samozřejmě je všechno poznamenané alkoholem. Ohledně alkoholu jsem se mu snažila několikrát domluvit, ale má pocit, že nepije víc než jeho kamarádi nebo že mně máma naočkovala proti němu. Že z toho je nejvíc nešťastná máma a bratr snad už ani nemusím dodávat...Naši bydlí na vesnici, všechno se tam hned rozkřikne, říkala jsem si, jestli by bylo vhodné ambulantní léčení, aby to bylo diskrétní, ale zatím vůbec netuším, jestli je v našich silách ho dokopat k tomu, aby vůbec vyhledal nějakou pomoc. Je to docela inteligentní člověk, ale i když s rodiči už nežiji v jedné domácnosti, nechci dál přihlížet, jak se upíjí. Co můžeme udělat, aby jsme tátovi pomohli?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je bohužel těžké tátovi pomáhat, pokud o pomoc nestojí a navíc si problém s alkoholem nepřipouští. To ovšem nemění nic na situaci, že Vy, bratr a Vaše maminka s pitím táty problém máte – a proto je řešte co nejdříve. Pohovořte si s tátou o tom, jak na Vás jeho pití působí, jak ho alkohol mění a že o něj máte strach. Pokuste se zjistit, co se stalo, že z příkladného otce, který se svědomitě staral o svého postiženého syna se pomalu stává alkoholik. Třeba je z dlouhodobé péče o syna unavený (možná by rodičům pomohlo delegovat část péče např. na pečovatelskou službu a věnovat se společným aktivitám, které by je bavily), možná má nějaké problémy, potřebuje s něčím pomoct. Zároveň mu dejte jasně najevo, že jeho pití vnímáte jako velký problém a nehodláte jeho užívání alkoholu akceptovat. Můžete mu zkusit nějaký kontakt na ambulantní léčbu vyhledat – je možné, že se tátovi jenom nechce udělat první krok. Možná by pro něj byl přijatelnější kontakt třeba na psychologa nebo psychoterapeuta, s kterým by si mohl popovídat o svých problémech. Ani Vaše rodina by neměla váhat vyhledat odbornou pomoc – poradíte se zde o tom, jak tátu můžete motivovat k léčbě a jak vůči němu postupovat, pokud nebude chtít problém s alkoholem řešit (to, že mu budete domlouvat, pravděpodobně nepomůže, razantnější opatření je dobré konzultovat v rámci osobního kontaktu s odborníkem). Ráda bych Vám nějaké kontakty doporučila, ale nevím, kde bydlíte, takže Vám doporučím alespoň internetovou adresu, kde si můžete vhodná zařízení (AT ambulance, psychiatrická ambulance, poradna) vyhledat: www.drogy.net (Drogový informační server)v sekci Kde hledat pomoc (vpravo nahoře), nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Také si můžete pročíst stránky věnované problémům s alkoholem www.alkoholik.cz. Dozvíte se zde mnoho informací o alkoholu a alkoholismu, ale také o vhodném přístupu rodiny k alkoholikovi. Přeji celé Vaší rodině hodně trpělivosti a síly. Mějte se hezky.