psychiatr pro mámu
mimi
Dobrý den, moje máma je strašně hodná žena. Bojí se lidí, nedokáže říci ne,neumí se bránit atd. Toto jí přivedlo k závislosti na alkoholu. Pije již cca 10 let. Pila i v práci. Před 5 lety na to přišli a vyhodili jí. Bydlíme v malém městě,takže se to rychle rozkřiklo a všichni si na ni ukazovali prstem. Od té doby skoro nevychází na ulici,snaží se všem vyhýbat. Nenašla si práci. Nebere podporu takže je její příjem 0kč. Bydlí v bytě kde se neplatí nájem,takže ji asi brzo vyhodí,není tam elektrika. Nedávno jsem s ní o tom opět mluvila a svěřila se mi, že potřebuje pořádného psychiatra. Hned jak ztratila práci,k jednomu psychiatrovi šla a ten jí hned když přišla jen arogantně řekl:Co vy po mně chcete?pak jí jen předpsal prášky. Dáte mi prosím kontakt na nějakého dobrého psychiatra, který se svými pacienty normálně hovoří a rozebírá jejich problém? Jsme z libereckého kraje. Druhá část dotazu je: Mamka nemá štítnou žlázu,má ještě nějaké ženské problémy takže bude muset jít na operaci.Je jí skoro 50 let. Chtěla by jít do invalidního důchodu,myslím že na to má právo. Jakým způsobem to lze udělat? Děkuji moc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, by maminka potřebovala především léčbu ze závislosti, s tím jí běžný psychiatr moc nepomůže, stejně tak jí nepomůže se sociálními a finančními problémy ani s invalidním důchodem. Nevím, nakolik si připouští, že s problémem alkoholu je potřeba něco dělat a že téměř všechny ostatní popisované problémy s tím souvisí. Bylo by asi nejlepší, pokud by navštívila specializovanou ambulanci zaměřenou na závislosti (tzv. AT poradnu). Tam by jí poradili ohledně nejvhodnějšího typu léčby (ambulantní nebo rezidenční, pobytová léčba). Protože pokud se nevyřeší problém s alkoholem, tak se dost obtížně budou řešit všechny ostatní věci. V jejím případě bych viděla jako vhodnější ústavní léčbu. Moc nerozumím tomu, že nemá žádný finanční příjem a nebere ani žádné sociální dávky? Z čeho tedy žije? Bylo by asi potřeba se poradit, jak tuto situaci řešit. Myslím, že situace s bydlením, financemi i závislostí je dlouhodobě neudržitelná a připadá mi, že by bylo asi lepší, pokud by měla možnost nastoupit do léčebny, kde by jí pomohli řešit i ty sociální záležitosti, aby si v průběhu léčby mohla zajistit trochu lepší podmínky po jejím ukončení. Posílám kontakty na specializované ambulance ve vašem regionu, kde by bylo možné vše probrat a poradit se. Pokud by maminka váhala s návštěvou, mohla byste se tam zajít poradit Vy, abyste věděla, jaké jsou možnosti a pak maminku k návštěvě poradny přimět. Co se týče invalidního důchodu, tak Vám bohužel neporadím, to není naše specializace. Ale obávám se, že se to neposuzuje podle toho, zda na to má někdo právo, ale dost složitými posudkovými procedurami, kdy se zvažuje závažnost zdravotních potíží, které lze obtížně posoudit přes internet. To by měla probrat především se svými ošetřujícími lékaři. Držím palce. Liberec, Stanice pro léčbu alkoholové závislosti (AT), psychiatrické oddělení nemocnice Husova třída 10, Liberec, 460 63 telefon: 485 312 472; 482 312 230 MUDr. Marie Hyánková http://www.nemlib.cz Semily, AT poradna při Nemocnici s poliklinikou Špindlerova 394, Semily, 513 01 MUDr. Vít Šlechta http://www.nemlib.cz Pro doplnění posílám i kontakt na místní sdružení Anonymní alkoholici: Liberec, Anonymní alkoholici telefon: 728 169 724