drogy
nevím jak dál
Dobrý den,chtěl jsem se zeptat.Má přítelkyně je ve 4měsící těhotenství a poslední dva měsíce má strašně divnou náladu,stále křičí,je nervózní a soused mě upozornil,abych si dával pozor,že prý bere perník.Nevím jak se zachovat,on totiž není sám,kdo to naznačil.Dvě na sobě nezávislé osoby to potvrdili.Popsali mi scénu jak dochází k předání a to mě zarazilo.občas si má přítelkyně večer odskočí a za rohem našeho domu čeká auto a za deset minut se vrací a s taškou,kterou nedá z ruky.Na tváři a různých častech těla se jí dělají takové boláky.jako po štípnutí komáru a které si rozškrábává.Tak teď nevím jak se zachovat.Mám ji moc rád,ale chci zdravé dítě.Na můj podnět,že chci s ní chodit i večer ven,to odmítá a končí to scénou.Poradte mi prosím,jak poznám příznaky a co bych měl dělat....Děkuji nevím jak dál

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, tato situace je opravdu velmi nelehká. Naprosto chápu Vaše obavy o přítelkyni a o dítě, které spolu čekáte a je velmi dobře, že píšete a chcete tuto obtížnou situaci řešit. To, jak popisujete chování Vaší přítelkyně, užívání drog nasvědčuje, i když stoprocentně Vám to takto přes internet potvrdit nemohu. Ale skutečnost, že Vám to nezávisle na sobě potvrdili i další lidé, bych určitě nepodceňovala. Neuvádíte, zda-li jste o Vašem podezření již s přítelkyní hovořil a jak na toto reagovala. Jestli jste tak ještě neučinil, doporučila bych Vám v tomto případě, než-li se do toho pustíte, abyste vy osobně navštívil odborné zařízení, které se závislostmi zabývá a tam se o všem poradil. Jestliže se Vaše podezření potvrdí, je zapotřebí zejména s ohledem na těhotenství, aby Vaše přítelkyně si problém připustila a začala ho řešit. Jinak se může stát, že jí po porodu bude dítě z péče odebráno. Motivovat závislého člověka ke změně je ale opravdu nelehký úkol, proto by bylo opravdu nejlepší, kdybyste to v celém rozsahu probral s odborníkem a ujasnil si, jak konkrétně postupovat dále a jak nejlépe Vaši přítelkyni motivovat. Nepíšete odkud pocházíte, ale zcela nejlepší by bylo zkontaktovat pražské zařízení Denní stacionář SANANIM, které nabízí ve svých službách i ambulantní program pro těhotné uživatelky drog a zprostředkovává jejich léčbu v Terapeutické komunitě Karlov ( během léčby je dítě společně s matkou ). Určitě se s tímto zařízením spojte a domluvte si konzultaci (nejdříve pro Vás) a vše potřebné proberte. Pokud je pro vás Praha nedostupná, napište region, zkusím vám vhodné zařízení vyhledat. Denní stacionář SANANIM Jankovského 26 Praha 7 telefon : 220 803 130, 220 800 041 email : stacionar@sananim.cz vedoucí zařízení : PhDr. Preslová Ilona provozní doba : PO 8.00 - 16.00 ÚT 8.00 - 17.00 17.00 - 18.30 konzultace pro rodiče ST 8.00 - 16.00 ČT 8.00 - 16.00 PA 8.00 - 15.00 P.S. Pro Vaši lepší informovanost o službách tohoto zařízení se můžete podívat na stránky SANANIMu (www.sananim.cz) a zadat si Denní stacionář a Terapeutická komunita Karlov. V případě dalších dotazů můžete samozřejmně napsat na naši webovou poradnu. Držím palce ať to všechno dobře dopadne, hodně štěstí a Vám přeji hodně sil a trpělivosti. M.K.