AT poradna
Mirule
Dobrý den, můžete mi prosím poradit? Jedná se o moji mamku, která je závislá na aloholu (pivo, víno). Její otec byl alkoholik a všude se dočítám, že je to dědičné. Všechno to začalo, když se dozvěděla, že moje sestra je mentálně postižená. Neunesla to a začala pít. Nicméněně stále to držela v nějaké normě, že byla schopna se o sestru starat a pokud byla ve stavech, kdy přepila tak jsem výchovu sestry zvládala já. Poslední rok a půl byl hodně náročný neboť zdravotní stav sestry se velmi zhoršil a lékaři ám prakticky dali najevo, že už nelze nijak pomoci. Sestra mi před 3 týdny zemřela a to moji mámu dostalo na úplný dno. I když je to všechno hodně bolestivá záležitost a prožila jsem si krušné chvilky, když byla máma opilá, přesto bych jí chtěla hrozně moc pomoct, protože vím, že si v životě prožila spoustu smutných věcí. Náš praktický lékař napsal doporučení do AT poradny. Nejdřív tam maka volala, ale když nikdo nezvedal telefon, tak se na to vykašlala. Asi se jí to všechno rozleželo a neví co jí tam čeká. Můžete mi prosím napsat, jak to v takových poradnách chodí? Vím, že to bude běh na dlouhou trať, než se z 45 leté zanedbané ženské stane zase usměvavá máma, ale věřím, že to společně zvládneme. Jen jde o to udělat první krok a já bych jí ráda předem sdělila, co může v AT poradně očekávat. Moc děkuju M

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, AT poradna nabízí ambulantní léčbu závislosti na návykových látkách, ale tato závislost by měla být v počáteční formě. Každá AT poradna pracuje jinak, nabízí jiné služby, ale obecně by se dalo říci, že součástí ambulantní léčby v AT poradně by měla být diagnostika problému (a toho, zda je možné tento problém řešit formou ambulantní anebo formou pobytové léčby) a psychoterapie, jejíž cílem by mělo být mimo jiné pojmenování a uvědomění si problému s alkoholem, motivace k abstinenci a změně životního stylu ve vztahu k návykovým látkám, zmapování problémů, které vedly k problémovému chování a prevence relapsu. Většina AT poraden nabízí také antabus a léky proti bažení(nejde o látky, které by zhoršovaly snášenlivost alkoholu jako antabus, jen potlačují touhu po alkoholu a vedou tak k lepší prognóze nemoci). Ve většině AT poraden se na začátku kontaktu vyplňuje s klientem vstupní dotazník, některé AT poradny dokonce nabízí kontakt anonymní. Většina AT poraden také nabízí poradenství pro rodiné příslušníky. Služby v této poradně jsou bezplatné. Možná by bylo nejlepší, pokud byste si sama zjistila jak probíhá léčba v AT poradně, do které by maminka chodila, případně se domluvila na tom, že ji na první konzultaci doprovodíte. Myslím, že se maminka nemá opravdu čeho obávat a kdyby se náhodou stalo, že nebude se službami poradny spokojená, může si vyhledat jinou poradnu, určitě byste jí měla podpořit v tom, aby se nevzdávala. Snad Vám to takto stačí, kdybyste něco ještě potřebovala, napište. Přeji hodně štěstí a mamince držím palce. Mějte se hezky.