Extáze
angel
Dobrý den, mám přítele a v poslední době hodně mluví o extázi, že by jí chtěl vyzkoušet, protože mu marihuana nastačí a tak podobně. Když jsme spolu venku mívá záseky, prostě přestane vnímat svět, zakouká se do jednoho místa, nevmíná, že na něho mluvím.. je možné bezpečně poznat, že jí opravdu bere?? a jak mám kdyžtak zařídit, aby toho nechal?? Děkuji..

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, zda jsou záseky Vašeho přítele důsledkem užívání marihuany, extáze či pouze jeho osobnostního založení po internetu nepoznám. Jediný způsob, jak byste mohla bezpečně zjistit, zda přítel užil extázi (ovšem pouze tak v posledním týdnu) jsou testy na přítomnost MDMA v moči. Ovšem testovaný to musí vědět a musí s tím souhlasit, protože musí dát k dispozici svou moč a pak také je otázka, jak byste s případným pozitivním či negativním výsledkem naložila.Takže nejlepší je, přítele se zeptat – vypadá to, že přítel o těchto věcech s Vámi dokáže otevřeně hovořit. Horší je to s tím, jak zařídit aby toho přítel nechal. To Vy bohužel bez toho, že to bude chtít především on, sama nezařídíte. A podle toho, co píšete, je přítel ve fázi okouzlení drogami, takže to s přestáváním příliš nadějně nevypadá. Můžete si s ním promluvit o Vašich obavách a dát mu jasně najevo, že s užíváním drog (nebo jenom extáze?) nesouhlasíte a nebudete to tolerovat (samozřejmě pokud to tolerovat nechcete). Pak si promyslete, jak se zachováte, pokud přítel nebude chtít přestat. Nic zázračného a jednoduchého Vám nabídnout neumím. Můžete se také o tom dojít poradit do nějakého protidrogového zařízení (ve větších městech fungují kontaktní centra), kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz, nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Služby v těchto zařízeních jsou anonymní a bezplatné, k ničemu Vás nezavazují. Informace o extázi a o jejích účincích si můžete přečíst na stránkách této poradny pod heslem Stimulační látky. Také si zde můžete přečíst informace o užívání marihuany – protože ani to není bez rizik. P.S.: Nezapomínejte dávat pozor na sebe – často také pomáhající sklouzne k užívání drog, vztah s člověkem, který užívá drogy, byť by to byla „pouze“ marihuana, pro Vás může být ohrožující.