jak dál?
máma
Máme dceru 19 let,od 16 let problémy s drogami.Během těch skoro tří let máme za sebou její útěky z domu s klukem co taky fetoval,kdy třeba čtvrt roku vůbec nebyla doma,my nevěděli kde je,kolikrát jsme ji hledali po Praze,dovezli domů,přesvědčili ji na léčbu,během měsíce i méně ovšem vždy byla z léčebny doma,slibovala že to zvládne sama.Vždycky to klapalo tak 14 dnůa vše nanovo.Tech věcí,co doma sebrala,prodala,peníze kradla,spoustu pokut za její krádeže jsme zaplatili,tolerovali její nemožné chování,dost často agresivní,osočování že my z ní děláme fetku,že s náma se nedá vyjít,pronajali jsme jí tedy byt,at zkusí žít sama,během tří měsíců si stejně brigádu nenašla,jen jsme platili její náklady vpodstatě zase jen na drogy.Kolikrát už jsme ji vykázali z domu,vždy se za pár dní vrátí slibuje hory doly,že se polepší,ale je to pořád dokola.Myslíte,že člověk,který bere pervitin ,v létě opium z makovic,když nemá tohle tak různé prášky-diazepam,prostě cokoli,to vše užívá nitrožilně,může s tímhle skoncovat bez léčby,jak nám ona stále tvrdí?Nyní začla chodit do školy,do posledního ročníku,tím stále argumentuje,že si chce dodělat školu,vydržela(údajně) měsíc bez pervitinu,ale ted se přiznala,že to zas porušila-samozdřejmě jenom jednou ,podle ní to nic neznamená,zakázali jsme jí tedy být doma.Myslíte ,že děláme dobře?????

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Bez léčby má šanci, že přestane sama, minimální. Jestli děláte dobře, že jste ji vykázali z domova, se nedá takto říct. Pokud je to součástí jasné strategie nepodporovat ji v braní drog a je to podmíněno jasnými požadavky z vaší strany (tzn., že vaše dcera přesně ví, co může udělat pro to, aby se mohla vrátit), pak asi ano. Zásadní je nechovat se k dceři chaoticky, neměnit rozhodnutí jen tak. Ale uznávám, že to může být pro zoufalé rodiče velmi těžké. Velice bych vám doporučil (oběma rodičům) vyhledat nějaké poradenské zařízení pro rodiny uživatelů drog. Jste-li z Prahy, ideální místo je naše Poradna pro rodiče SANANIM. Můžete si tam s kolegy v klidu pohovořit o vašich starostech. Když budete chtít, můžete též docházet na skupiny pro rodiče - zkušenosti a vzájemná podpora od lidí, kteří si procházejí nebo procházeli něčím podobným, jsou k nezaplacení. Kontakt najdete tady: http://sananim.cz/zarizeni-20-Poradna-pro-rodice-(PPR)/info.html Kdyby tato poradna v Praze byla pro vás nedostupná, napište, z jakého jste kraje a my vám kontakty pomůžeme vyhledat. Hodně štěstí a klidně znovu napište.