xanax
Helena
Dobrý den, letos v červnu jsem byla u psychiatra, zjistil mi panickou poruchu, nasadil xanax sr 0,5 mg 2x denně, antidepresiva a začala jsem docházet na psychoterapii. Antidepresiva jsem nesnesla, takže ty jsem pak po dohodě s ním vysadila. Xanax beru pořád. Ze začátku mi to pomáhalo, akorát jsem byla trochu ospalá, ale posledních cca 5 týdnů se mi neustále mírně motá hlava, občas mám tlak v hlavě, jsem malátná, unavená, mám slabé ruce a nohy, jsem celkově taková přejetá. Může to být z toho xanaxu? Doktor mi léky zatím nechce vysadit a sama vysadit se je bojím. Nemůžete mi poradit? Jak dlouho to můžu užívat,aby to nezanechalo následky? Byla jsem na různých vyšetřeních kvůli motání hlavy (neurologie, kardiologie, krev), nic mi nenašli, jen mírnou anemii, tlak mám tak kolem 105/75 někdy trochu vyšší, někdy nižší, může xanax snižovat tlak? Děkuji, Helena

Odpověděl: Jakub Minařík
No, stav může souviset s Xanaxem, stejně ale tak s vaší nemocí, nebo také s něčím úplně jiným (nemáte zablokovanou krční páteř, to způsobuje často motání hlavy, ale viděl vás neurolog, tak asi ne). Tlak by Xanax ovlivňovat neměl, hypotenze ale s malátností souviset může, stejně tak ta anemie. Ohledně bezpečnosti Xanaxu - největší riziko s ním spojené bývá závislost. Obvykle se jej snažím zaměnit za antidepresiva, zkouším to obvykle tak dlouho dokud se nějaká neuchytí. Na straně druhé jste v psychoterapeutické péči a kolega má možná jiný plán. Rozhodně xanax nevysazujte, pokud to nedoporučuje. Ony by se vaše obtíže zase zhoršily. A zbytečně se s tím nezúskostňujte, když ty léky užíváte v situaci kdy vám je opravdu zle, tak většinou když se vám uleví vysazení nebývá tak vážný problém.