Mirka
Dobrý den, minulou neděli jsme jeli na rodinný výlet, auto řídil syn (18,5let), při kontrole mu odebrali řidičský průkaz pro podezření na z řízení pod vlivem návykové látky. Test (slina) mu ukazoval přítomnost kokainu a amfetaminu. Poté ho odvezli k odběrům moče. Prozatím nemáme výsledky, ale správní řízení bylo již zahájeno. Syn je přesvědčen, že muselo dojít k omylu, protože nikdy žádnou drogu neužil. Je pravda, že se příslušníci policie dlouho radili, nicméně podezření tam bylo, proto syna odvezli k dalším testům. Po převzetí oznámení o zahájení správního řízení jel syn na měú s tím, že mu chtějí vrátit ŘP, ale proběhlo jen ústní řízení. Můj dotaz směřuje k tomu, co mám jako matka udělat v případě, že synovy testy prokážou přítomnost uvedené drogy. Mezi svými vrstevníky je znám tím, že je zásadový a tvrdé drogy by nikdy nevzal. Já tomu věřím také, nicméně se chci připravit i na tu možnost, že tomu tak ve skutečnosti není a syn přece jen drogu užil. Syn se zajímá i o to, zda existují nějaké testy, které by prokázaly, že opravdu nikdy žádnou tvrdou drogu neužil. Děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, je skutečně možné, že orientační testy ze slin vyšly falešně pozitivní (výsledek může ovlivnit např. užití některých léků) a laboratorní testy toto podezření vyloučí. Počkala bych tedy na výsledek a zbytečně se předem nestresovala. Pokud váš syn normálně funguje, tzn. studuje či pracuje a jeho chování nedoznalo v poslední době žádných význačných změn, snažila bych se mu věřit. Jediné testy, které jsou schopny prokázat užití drog i ve vzálenější minulosti, jsou testy z vlasů. Droga je prokazatelná po celou dobu růstu vlasu. Tyto testy jsou však finančně dosti nákladné, provádí je specializované pracoviště a z těchto důvodů také nejsou běžně využívány. (Používají se např. v kriminalistice). Pokud by náhodou u syna vyšel test z moči pozitivní, chápu, že byste byla velmi nepříjemně překvapená a přemýšlela byste, jak dál. Test však nevypovídá nic o tom, jak dlouho a často byla droga užívána nebo zda se jednalo pouze o jednorázový experiment, který ještě nemusí znamenat žádnou tragédii. V takovém případě by bylo asi nejrozumnější, zajít situaci probrat někam s odborníky osobně. Existují specializované poradny pro rodiče a blízké těch, kteří mají problémy s drogami. Pokud byste něco takového potřebovala, znovu napsala a uvedla region, mohla bych vám podobné zařízení vyhledat. Držím palce a věřím, že to všechno nakonec dobře dopadne.