Lze pomoci člověku, který nechce?
doufalka
Prosím o radu. Mám dceru, 27 let, od 17-ti střídavě na drogách(pervitin,nyní kokain nitrožilně).Již léčena.Před 2 roky porodila dceru,což byla skvělá motivace,ale necelé 2 roky.Poté dceru opustila,mám ji v péči já-babička.Dcera se vrátila k drogám,žije na ulici ve Vídni,je opět těhotná,s rodinou nekomunikuje,dle zpráv od známých je ve velmi žalostném stavu.Chci opět pomoci,nevím jak,nemohu se smířit s tím, že dcera na ulici zemře.Plánuji pro ni jet,pokud by se mi podařilo ji přesvědčit k návratu,vím, že je nezbytná léčba,bohužel,potřebovala by ji nastoupit ihned, protože vždy,když k léčbě svolí, čekáme na umístění v léčebně,dcera nevydrží a opět se vrací k droze na ulici před termínem nástupu.Je možné umístění v nějakém zařízení (detox,léčebna apod.)ihned při jejím převozu do ČR?Jsem velmi zoufalá,přesto stále doufám,že nějak mohu pomoci.Prosím oi radu,co mohu udělat alespoň pro trochu naděje. Dle posledních zpráv je již naprosto neschopná normálního přemýšlení a je vše otázka času,kdy vypoví i její tělesná schránka.Děkuji,budu velmi vděčná za radu vedoucí k její záchraně.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den, to je těžká situace. Pokud pro ni pojedete, kde máte jaké záruky, že s vámi nasedne do auta? Pokud je ve vašich možnostech toto vyřešit (např. pomocí někoho dalšího, komu vaše dcera důvěřuje), nástup na detox samozřejmě možný ihned je, když se pobyt domluví předem a zkoordinuje s převozem vaší dcery do ČR. Domluvit s detoxem se můžete buď vy, nebo využít pomoc kontaktního centra, případně Denního stacionáře SANANIM, kde se mimo jiné specializují na péči o těhotné ženy a matky - uživatelky drog. Sice bych u většiny personálu na detoxech předpokládal vstřícnost a pochopení pro vaší situaci, ale pomoc nějaké organizace to může usnadnit. Pouze detox nestačí, je třeba předem domluvit léčbu (to bývá na detoxech podmínka přijetí). Podle těch pár informací, co píšete, by mohla být vhodná dlouhodobá léčba v terapeutické komunitě. Ideální by byla TK SANANIM Karlov, protože má speciální program pro matky s dětmi a těhotné ženy. Nástupy do TK Karlov zprostředkuje Denní stacionář SANANIM (všechny kontakty uvedu nakonec) a je třeba se obrátit tam. Malá vada je, že TK Karlov je pro maminky a těhotné ženy beznadějně plně obsazen na několik měsíců předem. Umím si ale představit i variantu, že by vaše dcera nastoupila např. k nám (TK SANANIM Němčice) a do TK Karlov by přešla, až se uvolní místo (a pokud možno ještě před porodem). Konkrétní postup by vypadal tak, že domluvíte převoz dcery tak, aby byla aspoň trochu šance na úspěch, detox, kde budou seznámeni se situací a možnost po detoxu přeložení dočasně na léčebné oddělení (v Praze např. PL Bohnice, Apolinář, další možnosti jsou v Plzni, Brně, atd. - záleží, odkud jste). Odtatmtud si vaše dcera ihned pošle žádost do Karlova a v případě schválení vyčká buď na Karlov nebo nastoupí do jiné TK, např. k nám. Celá situace bude ale vyžadovat další jednání a taky aspoň minimální spolupráci vaší dcery. Ty kontakty: Kontaktní centrum SANANIM: http://www.sananim.cz/zarizeni-2-Kontaktni-centrum-(KC)/info.html Denní Stacionář SANANIM: http://www.sananim.cz/zarizeni-18-Denni-stacionar-(DST)/info.html TK Karlov: http://www.sananim.cz/zarizeni-3-Terapeuticka-komunita-Karlov-(TKK)/info.html Hodně štěstí