Alkohol
kenny
Dobrý den, chtěla bych poradit jak pomoci mamince.... Bohužel na ni již pár let sleduji jak pomalu upijí kde co doma najde..... hlavně když je v tom dost alkoholu :o( Tatka to nechtěl vidět, ale již pochopil, že to není žadná sranda.... ztrácejí se nám postupně všechny lahve jak vína, tak tvrdého alkoholu, který jsem dostaly tatkem a s bratrem a je jedno kam je schováme. :o( Bežne mám vysledováno, že zmizí cca sedmička tvrdýho... převážně whisky nebo slivovičky za 2 -3 dny a to s bratrem nepijem a tatka pije jen vinko a to v přiměřené dávce cca 1-2 skleničky. Tvrdý alkohol domů nekupujem, nosí si ho sama. Už nevíme jak dál... maminka má psychicky náročné zaměstnání a máme obavu aby to nedošlo tak daleko, že to na ni poznají i v práci a pak by si vzhledem ke svému věku jinou už nenašla.... zatím se to drží jen v kruhu rodinném, ale již jsem se s ní několikrát pohádala a řekla ji i do očí že si myslím, že je alkoholik, ale vydrželo ji nepit jen par dní a zase začla...... Má nekontrolovatelné výbuchy vzteku, kdy nám vyčte cokoliv.... blbě zalitý kvítka, klidně i to, že jede moc hlasitě televize..... :o( není agresivní jen ukřičená... Už nevíme jak dál.... poradíte nám?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, docela rozumím tomu, že máte obavy o to, aby se nikdo kromě rodiny nedozvěděl o maminčině pití. Ale nemyslím si, že strategie za každou cenu zachránit maminčinu pověst je ta pravá, pokud chcete aby maminka s pitím alkoholu přestala. Popřemýšlejte o tom, jestli jí vlastně tak trochu pití neusnadňujete – tím, že jí chráníte před následky jejího chování a tím, že děláte vše pro to, aby neměla kvůli pití problémy – bohužel často pouze velké problémy motivují člověka závislého na alkoholu k léčbě. Je dobře, že i taťka už pochopil, že se jedná o vážný problém, často tím, že partner nechce pití alkoholu u druhého vidět (a tím pádem ani řešit), se problém ještě více prohlubuje. V této chvíli byste se měli jako rodina spojit a působit na maminku společně – měli byste jí dát najevo, že její pití a i chování je pro Vás neúnosné a měli byste trvat na tom, aby vyhledala odborníka na alkoholovou závislost a poradila se o vhodném typu léčby. Bohužel, měsíc je krátká doba na to, aby se maminka změnila, přestala pít a byla v pohodě, ale jistě se budete stěhovat klidnější, když se situace alespoň začne řešit. Také by bylo vhodné, aby taťka šel příkladem a přestal kupovat i pít vínko (alespoň doma), byť v přiměřeném množství. Využijte doby, po kterou ještě bydlíte s taťkou a bratrem a společně zajděte do poradny specializované na alkoholovou závislost a poraďte se jak vůči mamince postupovat, pokud nebude chtít sama problém s alkoholem řešit. Jistě zde kromě rady dostanete i podporu, kterou v této nelehké situaci potřebujete. Ráda bych Vám doporučila nějaké kontakty, ale nevím, kde bydlíte, takže Vám doporučím alespoň internetovou adresu, kde si můžete vhodná zařízení (AT ambulance, psychiatrická ambulance, poradna) vyhledat: www.drogy.net (Drogový informační server)v rubrice Kde hledat pomoc (vpravo nahoře), nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Také si můžete pročíst stránky věnované problémům s alkoholem www.alkoholik.cz. Dozvíte se zde mnoho informací o alkoholu a alkoholismu, ale také o vhodném přístupu rodiny k alkoholikovi. Přeji Vám hodně trpělivosti. Mějte se hezky.