psychika syna
iva
prosím předat můj dotaz Mudr.Minaříkovi-děkuji. Vážený pane doktore, můj syn se nyní léčí v léčebně se závislostí na pervitinu a THC. V léčebně je během tohoto roku již potřetí, je mu 19 let. Začal s THC ve svých 15 letech, bohužel jsem na to přišla až po 3 letech, po té co jsem mu začala dělat testy na THC, přešel na pervitin, cca 2 měsíce a hned jel do 1.léčebny, jel ve vysokých dávkách nitrožilně, byl ve velmi špatném psychickém stavu, jenže po 2, měsících mu otrnulo a podepsal revers.Samozřejmě,že to skončilo zase špatně,asi po měsíci se rozjel tak, že ho odvezla záchranka s toxickou psychozou.Dostal medikaci risperdal a velaxin. Hned po té šel na 2. léčení. tam ovšem porušil řád tím, že vyspal s holkou, která se tam léčila také a oba vyhodili.Nyní je ve 3. léčebně a byl rozhodnut, že se musí dát do kupy.Mezitím chodil do Advaity, snažil se, ale v létě asi po měsíci vždy selhal.A teď k otázce: syn se velmi uzavřel do sebe, býval vždy veselý a vtipný, byl velmi oblíbený, nyní se straní,řekla bych,velmi bojí lidí, nevěří si, nemá žádné sebevědomí. Už když přišel z 1. léčby, tak se bál jít zpátky do školy, raději cvičil doma, než aby šel mezi lidi do posilovny.Také se okolo něho točily holky, když má jít,ale na rande najednou dostane strach a nikam nejde,raději se vymluví,ale pak toho lituje.Stále se o něčem rozhoduje a pak to mění,má o sobě to nejhorší mínění. Stále něco nahlas řeší.Bojím se jestli u něho nepropukla nějaká vážná psychická porucha. Je stále ve velkých depresích,je pesimistický. Nyní je v té léčebně, těšil se tam, ale nyní mi telefonuje, že se to tam nedá vydržet, protože jej kolektiv nepřijmul a že ho psychoterapeut nesnáší,prý ho na skupinách neustále shazuje, ztrapňuje,vysmívá se mu a ať řekne co řekne. vždy ho poníží.Bojí se teď o svých problémech mluvit a nepomáhá ani to, že to píše do deníku. Chce jít pryč do jiné léčebny, prý do té 1.,protože ho tam nikdo neponižoval. Prosí nás, že je stále v depresích,že ho nikdo nemá rád atd. Pane doktore, ráda bych se s Vámi poradila co s ním dělat.On se léčit opravdu chce, ale bojím se,jestli se u něj neprojevila nějaká nemoc. On se od mala léčil s psychikou a je velmi přecitlivělý.Bojíme se o něho, jsme slušná rodina, vztahy máme hezké. V 6. třídě měl veliké trauma,přešel totiž do jiné školy a děti ho tam šikanovali, zhroutil se a léčil na psychiatrii. Stále o tom mluví, říká ,že na to nemůže zapomenout,stále to má v sobě.Nebojí se právě proto?? Je to jinak strašně hodný, srdečný a obětavý syn.Nevíme co si s ním počít.Je z něj hromádka neštěstí.Stále přemýšlím, nad tím, co bylo to prvotní jestli drogy a pak deprese a nebo deprese a pak z toho útěk k drogám.Prosím VÁS,pomozte nám. Psal jste, že máte svou ordinaci a že se zabýváte i druhotnými psychickými problémy.Prosím poraď te, co máme dělat a jestli byste syna mohl vyšetřit.Jsme z libereckého kraje. Nezlobte se, je toho moc s čeho by se člověk potřeboval vypovídat.Děkuji mnohokrát.

Odpověděl: Jakub Minařík
To máte složité, pokud relapsoval 1x měsíčně a předtím měl toxickou psychosu, tak se jeho psychika ani nemusela stihnout dát dohromady. To tak bývá, někdy je třeba delší abstinence, klidně i kolem jednoho roku, stav se postupně mění, vylepšuje, ... Někdy to také bývá stav, který přetrvá a nebo k jeho ovlivnění je třeba trvalá medikace. Každopádně bych nepropadal pesimismu. Drtivá většina klientů se zlepší a stav se upraví k normě. Ohledně těch léčeb - rozhodně platí, že ne všem vyhovuje stejná léčebna. Někteří klienti se cítí dobře všude, jiní obtížně hledají. Může to být programem a stylem práce, ale také třeba nejasnou motivací klienta. Nemohu vyloučit ani jednu z alternativ, ale 3 léčebny v poměrně těsném sledu za sebou obvykle naznačují, že si je klient svým směřováním dosti nejistý. Vždycky je tam nějaká ambivalence - rozumem chci, výhody si umím spočíst, drogy mi nedělají dobře, na straně druhé chutě mě táhnou zpět k braní, pocity chutí se špatně kontrolují, ... O to nepříjemněji pak vnímám jakýkoliv režim, tlak na trvalou abstineci - takové věci ve mě vyvolávají pak až panické stavy. Vliv traumatu z dětsví situaci nepochybně komplikuje, ale také se může stát zbraní chutí - klidně nevědomou - kdy se léčený motá v bludném kruhu od jedné léčby ke druhé a ta minulá byla lepší, ale tam nemohu, neboť mě vyloučili, ... Vite, léčba závislotí je složitá, bývá i dosti bolestná, člověk se musí podívat na některé věci, které dělal či viděl a nebo prožíval, střízlivým okem a je mu z toho na zvracení. Chutě bývají takové intenzity že jsou srovnatelné s potřebami jako se nadechnout, když se dusíte. A taky nemocnice nebývá o žádném velkém juchání, tam se člověk uchyluje, když je mu fakt nejhůř. Možná s tím máte vlastní zkušenost, já ano a i když je to pro mě jako pro lékaře snažší, tak to je stejně dosti ošklivý zážitek. P.s. Vyšetření u mě je klidně možné (máme smlouvu jen s VZP), ale jednorázové vyšetření je obvykle k ničemu, smysl má, když s někým dlouhodobě pracuju a to nemá, vzhledem k vzdálenosti, dobrou perspektivu. Ale pokud by byl syn nejspíše po léčbě v ambulantní péči v Advaitě a potřeboval psychiatra, tak si to nějak dovedu představit. No kdyby něco, napište. Rád pomohu nebo poradím.