Psychické problémy, léky a alkohol
Radim
Dobrý den, pane doktore, cca po týdnu Vás zdravím, potřeboval bych opět poradit :-) Něco přes týden válčím se všemi problémy, je to docela složité. Nicméně na odbornou pomoc se dostanu nejdříve za necelý měsíc, a tak bych potřeboval vědět, co ještě všechno můžu udělat. Zatím jsem (jak jsem již myslím psal) namísto většího množství alkáče piju limonádu s tonikem - snad to nijak neškodí, ale jistěje méně škodlivé vypít 2L toniku nežli 1L vína. S benzodiazepiny si moc neporadím, ale podařilo se mi taky snížit dávkování. Moje zkušenost je zatím taková, že zcela abstinovat to prostě nejde a dokonce to má negativní vliv v podobě "jojo" efektu, tedy že po 2 dnech "čistoty" na mě nasedne absťák a pak se sjedu ještě více nežli předtím. Takže pouze snižuju dávky a snažím se je přesměrovat do času, kdy mám největší úzkosti, tedy hlavně ráno a večer. Mám také více pohybu, o trochu lepší stravu, nicméně nemám mnoho fyzické síly, naopak hlad a žízeň mám jako pes :-) Od úterý užívám B-komplex forte, jednu tabletu denně, snad by to mělo taky pomoci. Co bych ještě mohl podniknout pro své duševní i fyzické zdraví ? Jinak stále mám dostatek antidepresiv, takže stále beru 40 mg citalopramu denně, snad je to ok. Prý se na to ale nemá pít čaj z třezalky, nevím přesně proč. Pomohl by třeba čaj z meduňky nebo i něčeho jiného ? A to hlavní nakonec. Tento týden mám návštěvu na Úřadu práce, jenže já se vůbec práceschopen necítím, kromě toho teď hlavně válčím se svými problémy, i když mi to těžko někdo uvěří. Měl bych si nechat napsat neschopenku, třeba i jen od obvodní lékařky s tím, že odborné nálezy poskytnu dodatečně ? S tou prací to ale bude všeobecně špatné, protože tak jako tak mám špatnou krátkodobou paměť, těžko se orientuju v novém prostředí, nepamatuju si jména lidí, těžko se soustředím, cizí jazyky neovládám, jen anj pasivně a především už cca 10 let neřídím auto. Jednak mě to nikdy moc nebavilo, a od počátku mých zdravotních potíží bych si to ani nerisknul. Mám tedy docela obavu, že i při mém VŠ vzdělání jsem dosti těžko zaměstnatelný, mnoho let již prakticky nepracuju, spíše jen občas z domova přes PC. Předem moc díky za odpovědi. Jistě se zase někdy ozvu. Radim.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, limonáda s tonikem určitě nevadí, třezalka ano, protože se její efekt na receptorech s antidepresivy nebezpečně kombinuje. Co se týče toho, co můžete ještě udělat - udržet to, co se vám povedlo. To bohatě stačí, snažte se udržet režim, pohyb, vysazení alkoholu a redukci dávek benzodiazepinů. Snižovat bych doporučoval až třeba po dalším týdnu. Ohledně PN - osobně bych praktické lékařce řekl, co mě trápí a na PN bych se dohodl s tím, že půjdu na kontrolu na psychiatrii. Nechť ona posoudí.