Užívání pervitinu
Utajená
Dobrý den, při hledání na internetu jsem narazila na Vaše stránky. Potýkáme se s problémem v rodině, kdy můj bratranec bere cca 5let pervitin. Prý jej nemusí mít každý měsíc, ale třeba za 3měsíce si dá látku (zatím si nepichal, i když nyní jsem našla injekční stříkačku Omnican U40 na inzulin). Projevuje se u něj nespolelivost, pocit že vše zvládne, že nepotřebuje pomoci apod. Jenže teď to došlo tak daleko, že včera v noci jsme jej slyšeli pod oknem, když snad škrtil či jinak týral svoji asi blízkou kamarádku. I její volání o pomoc přehlušoval snad přidušením. Vůbec nevím, co dělat, o problém samořejmě mluvit nechce, protože je nemá. Má tendence se toulat, na druhou stranu několik let neustále pracoval, nyní je cca 2měsíce bez práce, i když tvrdí, že si ji hledá, nic pořádného kromě přihlášení na Úřed práce neudělal. Dost se to odráží na celé rodině (rodiče jej už vydědili poté co za něj zaplatili neuvěřitelné množství peněz za dluhy), ale zbyli jsme tři, kteří by měli snahu pomoci, ale vůbec nevíme jak. Moc děkuji předem za jakoukoliv RAdu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete bratranci pomoci, ale obávám se, že to bude poměrně obtížné, pokud on sám má pocit, že problém nemá a nechce o své situaci a užívání drog mluvit. Podle toho, co píšete, tak se mi to jeví tak, že problém je poměrně značný a bratranec zjevně užívá injekčně (nález stříkačky, která se běžně k injekčnímu užívání drog používá, je myslím dostatečný důkaz) a také zcela určitě častěji, než Vám tvrdí. Pokud by bral drogu jednou za tři měsíce, rozhodně by se to neprojevilo tak markantně. Chování, které popisujete, by spíš odpovídalo pravidelnému užívání (které nemusí být sice každodenní, ale intenzita bude jistě o hodně vyšší, než bratranec udává). Zatím se mu do nedávna zřejmě dařilo skloubit užívání drog a práci, nicméně už jen obrovské dluhy, které za něj rodiče zaplatili, napovídají tomu, že situaci neměl ani v minulosti úplně pod kontrolou. Píšete, že v poslední době se u něj projevuje nespolehlivost, chová se nezvykle a pravděpodobně agresivně (viz popisovaný incident s kamarádkou), nemá práci a ani se příliš nesnaží to změnit... Nicméně, dokud on sám si problém nepřizná, tak to bude dost těžké ho ke změně přimět. Nevím, jak se k problému staví jeho rodiče, kromě toho, že ho vydědili, jak píšete... zda u nich bydlí, zda mu poskytují zázemí nebo bydlí sám, zda by případně přese všechno měli snahu mu pomoci. Nejlepší by to totiž asi bylo se o situaci zajít někam poradit osobně, získat potřebné informace, podporu a pokusit se najít nějaké řešení, způsob, jak postupovat dál, jak s ním komunikovat, jak se ho pokusit k nějaké změně motivovat. Můžete se samozřejmě někam zajít poradit i Vy, ale myslím, že by bylo fajn, kdyby na to kývli i jeho rodiče. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám poslat kontakty, kam by bylo možné se obrátit. Bohužel to tedy není tak, že existují nějaká zázračná řešení, že jedna návštěva odborníka bude stačit a vše se vyřeší, s největší pravděpodobností to bude běh na dlouho trať... Zatím přeji hodně štěstí.