Nefunkcni extaze
Karel
V patek jsme s kamaradem zkouseli extazy, meli jsme kazdy jednu tabletu, ale nepozorovali jsme zadny ucinek. Pritom kamarad od ktereho jsme je meli je uz zkousel a fungovali mu. Je mozne ze nejak napoprve to nefunguje? Nebo proc nam to nic neudelalo?

Odpověděl: Bára Orlíková
Těžko posoudit takto přes internet, co mohlo být příčinou. Možné je, že jste očekávali razantnější účinek, extáze má účinek obvykle celkem mírný a pokud jste třeba drogu kombinovali s dalšími látkami (alkohol, marihuana...), nemusel se v plné míře projevit očekávaný efekt. Také tablety nemusely obsahovat účinnou látku nebo jí mohly obsahovat jen minimální množství. Bez ohledu na to, co Vám tvrdil kamarád, od něhož jste tablety měli. Také se může stát, že i tablety z jednoho zdroje, se stejným logem, obsahují různé množství MDMA (účinné látky) a kamarád měl zkušenost s těmi, které měly vyšší obsah MDMA. Tablety nejsou vyráběné standardně, jako ve farmaceutickém průmyslu, takže se může stát při jejich výrobě leccos, ať už je to cílené nebo ne. Největší riziko ovšem je, že tablety obsahují jinou látku než MDMA, která může být i dost nebezpečná a její účinek se projeví až po několika hodinách od užití, nikoli po cca 20 minutách jako u MDMA. Nejhorší co můžete udělat ve chvíli, kdy máte pocit, že tableta nefunguje, je vzít si jich víc. Hrozí to, že v nich je nebezpečná příměs, která má odlišnou dobu nástupu účinku a ve finále se předávkujete něčím, co není MDMA. Myslím, že není důvod pro to, to dál pokoušet a dál experimentovat, má to dost rizik. Pokud byste se rozhodli přesto k dalším pokusům, přinejmenším bych Vám doporučila bych si přečíst něco o extázi a rizicích užívání... Buď na našem webu nebo např. na www.lf3.cuni.cz/drogy (web Farmakologického ústavu zaměřený přímo na užívání extáze, kde najdete odborný přehledový článek o extázi a také informace o nebezpečných příměsích v tabletách a co mohou způsobit) nebo na www.extc.cz, což je spřízněná poradna zaměřená na syntetické drogy, zejména na extázi.