anna
Dobrý den, jsem zoufalá matka 19ti letého syna, vím, že kouří marihuanu,ale v poslední době se mi zdá, že jeho chování je ještě horší, nyní chodí do 4. ročníku, ale do školy chodí, jen když se mu chce, přes den spí, v noci sedí u počítače, nedodržuje žádná pravidla, u sebe v pokoji má neuvěřitelný bordel, nic nedělá. Buzeruje celou naší rodinu, mám ještě 2 malé děti /6,4/, chodím do práce, jsem už ze všeho unavená, nic nepomáhá, žádné domluvy, výhružky,bude si prý dělat co chce. Už se mi nechce platit jeho školu, když vidím jak se fláká,mám chuť ho vyhodit z domu, můžu to vůbec udělat? Už prostě nemám sílu se nervovat s ním a ještě se starat o další malé děti, chodit do práce, dke se nemůžu soustředit a nemůžu už normálně fungovat. Prosím poraďte mi co dělat, když se mnou stejně nekomunikuje. Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, chápu, že tato situace je pro Vás a vůbec pro celou Vaši rodinu velmi nelehká. Potíž je v tom, že Váš syn je již dospělý, tudíž sám za sebe zodpovědný. Samozřejmně, když s Vámi žije v jedné domácnosti a Vy ho v době jeho studií podporujete, měl by zajisté dodržovat určitá pravidla. Za situace, kdy je nedodržuje a je to tak, jak ve svém dodazu popisujete, je asi i docela pochopitelné, že Vás "vyhazov z domu" napadá. Otázkou ale zůstává jak Vám bude, kdybyste to opravdu udělala. Jestli by se Vám ulevilo nebo byste se pak trápila tím, že jste ho vykázala z domova a nevíte kde je, co dělá apod.. Myslím, že by v tuto chvíli bylo zcela namístě navštívit nějaké odborné zařízení, které se takovými situacemi jako jste popsala Vy, zabývá a tam se o všem osobně poradila, protože toto je situace opravdu nelehká a přes internet ji celou nevyřešíme. A také si zcela upřímně myslím, že byste si i Vy zasloužila podporu, vzhledem k tomu, co všechno musíte řešit a zvládat. Nevím, odkud pocházíte a zda-li je pro Vás Praha dostupná. V případě, že ano - ráda bych Vám nabídla Poradnu pro rodiče, parnery a osoby blízké, kam byste se mohla obrátit a tam vše potřebné probrat s odborníkem, které právě takovéto situace s rodiči či parnery řeší. Nemusíte se ničeho obávat, spousty rodičů tuto poradnu využívá a je i možnost setkat se s rodiči dalšími a společně si navzájem poradit, podělit se o zkušennosti, podpořit se. Všechny služby této poradny jsou bezplatné a lze jich též využít i zcela anonymně, stejně jako tuto webovou poradnu. Poradna pro rodiče, patnery a osoby blízké o.s.SANANIM (poradna sídlí v kavárně Café Therapy - v její zadní části ) Školská 30 Praha 1 e-mail : ctrnacta@sananim.cz tel : 284 824 234, 739-268 527 ( Mgr. Čtrnáctá Šťepánka ) provozní doba poradny : pondělí až pátek 9.00 - 19.00 hod. Konzultaci je zapotřebí předem telefonicky objednat. P.S. Jestliže je pro Vás Praha nedostupná napište ještě jednou a uveďte odkud pocházíte a já se Vám budu snažit najít a doporučit jiné odborné zařízení v místě Vašeho bydliště. Zatím přeji hodně sil a napište. M.K.