syn a pervitin
miam
Dobrý den paní Kačírková, ozývám se opět ohledně našeho syna a jeho problému s užíváním pervitinu. Doufám, že situace je na dobré cestě, jelikož příští týden by měl nastoupit do léčebny. Na druhou schůzku do poradny se dostavil,kde obdržel doporučení k léčbě, které jsme zaslali a poslali mu termín nástupu. Snažila jsem se být v klidu, než nastoupí do léčebny, abych ho zbytečně nerozčilovala, jenže se to nepodařilo. Jednou v pátek mi večer volal, že by potřeboval půjčit peníze, odmítla jsem, přijel v noci domů a v sobotu ráno zase odjel. Manžel pak zjistil, že mu sebral z peněženky zase tisíc korun, hrozně ho to rozčílilo, já jsem se sesypala, probrečela jsem celé odpoledne, byla jsem úplně na dne. Oznámili jsme synovi, že bohužel stále porušuje pravidla, lže a okrádá nás a že tedy se musí odstěhovat. V neděli ráno si začal balit věci, vzal si stan a spacák, batoh s oblečením. Bylo mi snad nejhůř na světě, jak mi kdy bylo. Pak odjel pouze na kole bez věcí, že se vrátí pro věci se známým autem. To se stalo, navíc si vzal počítač a říkal, že bude u nějaké kamarádky. Celou neděli jsem byla jak uzlíček nervů, musela jsem si dát panáka,abych to nějak přežila. Hrozně mě ničil pocit, že jsme vyhodili jediné dítě z domu, i když jsem věděla,že jsme jinou možnost neměli. Syn pak občas za mnou chodil do práce, někdy jsme se sešli ve městě,koupila jsem mu něco k jídlu, někdy jsem mu dala prá peněz na jídlo, co si za to koupil, nevím, možná jsem dělala chyby, že jsem mu dala nějakou korunu, ale nechtěla jsem,aby měl hlad, i když si to všechno zavinil sám. Takže si myslím, jak říkal, že by potřeboval spadnou na úplné dno, že se tam ještě neocitl, když měl kam jít a co jíst a možná i víc. Naše setkání za tu dobu, co nebydlí doma (byla sice krátká),probíhala celkem v klidu, i když mi nedavno říkal, že fakt neví, proč jede do léčebny, že to zvládne sám, přesto ale neprotestuje a do léčebny by měl odjet. Vezeme ho tam s manželem, půjčujeme si auto, jelikož máme už starší vůz,tak abychom cestu v klidu zvládli, máme to z domova téměř 300 kilometrů. Dnes jsme jeli vyzvednou jeho věci od kamarádky, abychom je stihli připravit s sebou, nakoupila jsem mu i nějaké další oblečení. Jen počítač a kolo zatím doma není, prý ho doveze zítra, takže doma ještě není. Doufáme jen, že to snad neprodal. Jak se jeho nástup blíží, jsem čím dál nervoznější, aby si to snad ještě nerozmyslel, ale z jeho hovoru to nevypadá. Vůbec netuším, kolik by si tam s sebou měl vzít peněz, je tam nějaká kantýna, aby si tam mohl něco koupit, taky kouří. Navíc v současnosti ani není na úřadu práce,nebude pobírat nemocenskou, tak bude opět odkázán na nás. Držte nám všem prosím pěsti, aby syn vše překonal, vyléčil se, a byl zase tím milým klukem, jako býval dřív,i když vím, že to ještě bude běh na dlouhou trať. Děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, děkuji za zprávu, jsem ráda, že se syn rozhodl nastoupit do léčebny a moc Vám přeji, aby se tak skutečně stalo. Z toho, co píšete, cítím výčitky, které si děláte – kvůli tomu, že jste nedokázala být v klidu, než syn nastoupí do léčebny, z toho, že jste syna odstěhovali, že jste mu dala peníze na jídlo. Situace je pro Vás velmi obtížná, jste psychicky vyčerpaná a není divu, že to vše takto vypjatě prožíváte. Tím, že jste syna odstěhovali jste mu do budoucna dali jasně najevo, že si dokážete stát za svým slovem a on nebude moci zneužívat Vaší důvěry (a také vidí, že pokud se snaží o pozitivní změnu, tím mám na mysli léčení, pomůžete mu, což je pro něj také dobrá zpětná vazba). A tím, že jste synovi dala peníze na jídlo jistě neovlivníte jeho motivaci k léčbě (také jste máma a ne stroj). Je také moc dobře, že se syn s Vámi kontaktuje a že vše probíhá v klidu, je vidět, že je pro syna kontakt s Vámi důležitý. Co se týká kapesného do léčebny – léčebny posílají pokyny k nástupu a seznam věcí, které si má s sebou pacient vzít a které si naopak brát nemá, informace o financích by zde měla být (včetně toho, jakým způsobem hradit regulační poplatek), pokud tomu tak není, informujete se na toto v zařízení, kde synovi léčbu zprostředkovali nebo přímo v léčebně. Samozřejmě bude lepší, pokud syn od Vás místo peněz bude dostávat přímo cigarety nebo nějaké potraviny. Pokud byl syn z úřadu práce vyloučen a neuplynula ještě lhůta, po které se může opět evidovat, situaci už bohužel nijak nevyřešíte, pouze je třeba se informovat na placení sociálního a zdravotního pojištění. Opět bych Vám ráda doporučila konzultaci v poradně, nejenom proto, že si budete moci o svých obavách a pocitech s někým promluvit, ale také se budete moci připravit na možné varianty synovy léčby – jak postupovat, pokud syn nenastoupí (doufám, že k tomu nedojde), pokud syn nastoupí, ale léčbu nedokončí nebo pokud syn nastoupí a léčbu dokončí. Jistě by také bylo na místě informovat se o možnosti následného doléčování - šance na trvalou abstinenci tak bude mnohem vyšší. Určitě Vám i synovi budu držet pěsti a budu ráda, když mi napíšete, jak vše probíhá. Mějte se hezky, zvládáte to výborně.